COLUMN, Rens van der Vorst,
30
juni
2023
|
09:36
Europe/Amsterdam

Gebruikersonvriendelijk

Wij leren onze studenten om gebruikersvriendelijk te ontwerpen. User-friendly design. Testen, testen, testen. Knopje omhoog. Slidertje weg. Lettertype anders. Flow optimaliseren. Net zo lang tot het gebruikersgemak gemaximaliseerd is.

Echter, gebruikersgemak heeft ook een schaduwzijde. Het gemak zorgt ervoor dat mensen technologie gebruiken, niet omdat ze daartoe gemotiveerd zijn, maar omdat het gemakkelijk is. Compulsief buienradar checken. Steeds kijken of er nog nieuws is. Verdoofd scrollen. Continu de cryptokoersen controleren. Daarmee is gebruikersvriendelijke technologie vaak helemaal niet meer in het belang van de gebruiker.

Daarom is het tijd voor een nieuwe stroming: anti user-friendly design. Gebruikersonvriendelijk ontwerpen. Een weer-app waarop je steeds opnieuw moet inloggen met wachtwoord én SMS-code. Een nieuws-app, die heel langzaam laadt en waarbij de oudste berichten als eerste worden gepresenteerd. In een onduidelijk lettertype. Een crypto-app waar een identifier voor nodig is en de koersen niet omgerekend worden. Apps, die moeite kosten en die je dus alleen gebruikt als het echt moet.

In die zin is anti user-friendly design dus eigenlijk heel gebruikersvriendelijk. Het zorgt ervoor dat mensen alleen maar dingen doen, die ze écht de moeite waard vinden.

Is gebruikersvriendelijk eigenlijk gebruikersonvriendelijk? Het zou een mooie titel zijn voor de eerste anti user-friendly design conferentie. Ik wil die wel organiseren. Kan nooit moeilijk zijn. Een conferentie-app met een programma dat niet op je schermpje past. Een aantal workshops van Microsoft en enkele roosterapplicaties en een keynote van de hoofdontwerper van Canvas: de ongekroonde koning van het gebruikersonvriendelijk ontwerpen!

Ik heb er nu al zin in.

Rens van der Vorst is technofilosoof, werkt bij Fontys hogescholen ICT en Engineering en is auteur van diverse boeken, waaronder het onlangs verschenen Digitale Gremlins. Lees hier de eerdere columns die hij voor Bron schreef. 

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Reacties 1 - 7 (7)
Bedankt voor uw bericht.
Marcel
01
July
2023
Ik raad studenten wel eens aan om in hun advies aan het stagebedrijf op te nemen een chatbot te bouwen op hun website. Omdat de telefoon maar blijft rinkelen met klanten met klachten of vraag naar een product dat het bedrijf niet meer levert (maar de SEO niet op orde heeft). Veel te duur, een vaste lijn en al die telefoontjes beantwoorden. Zo’n chatbot is voor klanten supergebruiksvriendelijk, geeft altijd een vriendelijk antwoord, maar je wordt zelden goed geholpen. Zo blijven die bellers vanzelf weg. Zorgverzekeraars, pakketbezorgers en Ziggo doen het al jaren zo…
Hans
30
June
2023
Zonder gebruikersonvriendelijkheid zouden we niet groeien in ons verdriet.
Frans Fonville
30
June
2023
Of je mag aangeven: wil je de gebruikersonvriendelijke variant (want je wil liever van de tool wegblijven) of wil je de vriendelijke variant, want je hebt het (bewust) echt vaak nodig. Uiteraard alleen te kiezen per post.
Ruud Steltenpool
30
June
2023
Nog wat olifanten in de kamer erbij (urenregistratie, reisbewegingen, etc ), iets over hoe het beklijven kan helpen, maar blijven juist niet, WTFviz voorbeelden, GUI optioneel, datacentricmanifesto, flowmanifesto, dat we vooral papier simuleren, dat we te veel achter schermen zitten, dat aankopers er vaak zelf niet mee hoeven werken, Hoe de voordelen niet opwegen tegen de nadelen. Mensen die spijt hebben van succesvolle apps die ze bouwden,
Mensen zonder smartphone, Een paar miljarden verslindende IT-projecten van de overheid, UNIX-filosofie. Iemand over energie-misbryuk Dat mensen niet weggaan als techniek-juichaapjes, maar als mensen.
Een top-event lijkt mij.
Patricia
30
June
2023
Wel graag zo'n roosterapp waarin je rooster volledig in code staat hè. Dus zoiets als: ma 3/7/23 10.30 VLK1, WKSP, RVDV, R10, 3.15. En dan op een portal (mét MFA) moeten zoeken naar een referentielijstje om op te zoeken wat die codes betekenen.
frans
30
June
2023
Ik neem aan alleen aanmeldingen op papier via de reguliere post @Erdinç?
Erdinç
30
June
2023
Rens, ik organiseer graag mee! Wanneer zullen we dit doen? :)
Erik
03
July
2023
31 september 2023 lijkt me een mooie datum voor dit evenement