door Marieke Verbiesen,

Fusie: Nexus breekt muren tussen instituten af

De Fontysinstituten Engineering, Toegepaste Natuurwetenschappen (TNW) en Bedrijfsmanagement, Educatie en Techniek (BEnT) hebben het voornemen te fuseren. Na de eerdere fusie bij Economie en Communicatie en het samengaan van de educatieve en economische instituten, is dit een verdere beweging richting minder en grotere instituten.

De fusie van de drie instituten, die in het Nexus-gebouw huizen op het TU/e-terrein, moet op 1 januari 2026 een feit zijn. Dat is nodig, omdat de instituten de afgelopen jaren steeds intensiever zijn gaan samenwerken in onderwijs- en onderzoeksprojecten, maar niet altijd met succes.

Maartje Damoiseaux“We hebben veel goede ideeën, maar het lukt ons niet altijd om ze goed van de grond te krijgen”, motiveert Maartje Damoiseaux, directeur van BeNT, namens de drie instituutsdirecteuren. “We lopen letterlijk tegen onze muren aan.” Het gevolg is dat de instituten onvoldoende in staat zijn om de grote vraagstukken uit de regio goed te beantwoorden. “Dat valt niet uit te leggen aan bedrijven, en ook niet aan onze studenten en potentiële studenten.”

De oorzaak ligt in het verleden, weet Damoiseaux, want Fontys is decentraal georganiseerd. De drie instituten hebben zodoende een eigen organisatie gebouwd, met eigen jaarplannen, budgetten, instroomcijfers en een eigen aansturing. “Op het moment dat je iets samen wilt oppakken, moet je ook gezamenlijk investeren, en het is ingewikkeld om dat instituut overstijgend te doen.”

Investeringsplan
De fusie is puur organisatorisch bedoeld, benadrukt Damoiseaux. “Alleen het Leven Lang Ontwikkelen willen we opschalen.” Tegelijkertijd zijn de instituten begonnen met het schrijven van een investeringsplan. Hoewel de fusie losstaat van Operatie Beethoven, zal deze rijkssubsidie voor de regio Eindhoven wel in de plannen worden meegenomen.

De subsidie, waarbij tientallen miljoenen zijn bedoeld voor talentontwikkeling in het onderwijs, moet ervoor gaan zorgen dat er de komende decennia voldoende afgestudeerden de arbeidsmarkt op komen die aan de enorme vraag naar personeel in de microchiptechnologie voldoen.

“Als we echt impact willen maken, dan moeten we de handen ineenslaan en meer gaan samenwerken”, aldus Damoiseaux. “Dit soort gelden maakt het voor ons mogelijk om ideeën sneller mogelijk te maken dan we van plan waren. Dat doen we overigens samen met andere instituten zoals Fontys ICT en het mbo en wo in de regio.”

Rol ICT
Dat roept de vraag op waarom ICT geen deel uitmaakt van de fusie tussen de Nexus-instituten. ICT kan immers niet meer los worden gezien van techniek, en andersom. Bovendien is Fontys ICT al gevestigd op verschillende Fontys-locaties, zoals Stappegoor en MindLabs in Tilburg, en Rachelsmolen en Strijp TQ in Eindhoven.

Frens Vonken“Fontys ICT speelt in de fusie geen rol. De Nexus-instituten zijn onderling nauwer met elkaar verwant”, licht Damoiseaux toe. “Waar relevant werken we wel samen met ICT, net als in de vormgeving van het investeringsplan.”

Dat bevestigt ICT-directeur Frens Vonken. “Het feit dat ICT op Strijp en BIC zit, werkt goed omdat dit met name voor het bedrijfsleven een laagdrempelige locatie is. En Nexus ligt op een onderwijscampus, die lijntjes liggen er toch wel.”

Bovendien speelt digitalisering niet alleen een steeds belangrijkere rol in de technologiesector, maar in alle vakgebieden, benadrukt Vonken. “In dat licht zou ICT nog veel meer onderdeel kunnen zijn van alle instituten en opleidingen. Ik probeer dat aan te jagen en te stimuleren.”

Van start
De voorbereidingen voor de fusie zijn deze week gestart. Het bestuur heeft zijn fiat gegeven, de medewerkers zijn geïnformeerd, evenals de instituutsmedezeggenschapsraad (IMR). Het einddoel is duidelijk zegt Damoiseaux: “Samen een sterker collectief vormen binnen Fontys en in de Brainportregio.  De naam van het nieuwe instituut is nog niet bekend, maar Nexus bekt wel erg lekker.”

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd