Tilburg,
maart

Fontysstudenten ontzet: 'Deze basisbeurs is respectloos'

De basisbeurs keert terug in 2023. Thuiswonende studenten kunnen maandelijks 91 euro op hun rekening verwachten, voor uitwonenden gaat het om een bedrag van 255 euro. Veel te weinig, vinden Fontysstudenten.

Het kabinet heeft afgelopen vrijdag meer duidelijkheid gegeven over de basisbeurs die opnieuw wordt ingevoerd. Het nieuwe stelsel - met de eerder genoemde bedragen van 91 en 255 euro - valt minder hoog uit dan dat uit 2015. Toen kreeg een thuiswonende student nog 102,77 euro en een uitwonende 286,15 euro.

Het scheelt ‘slechts’ een paar tientjes, maar gezien de inflatie is het verschil toch aanzienlijk groot. Kijk bijvoorbeeld naar boodschappen: die kosten veel meer geld dan zeven jaar geleden. Een kamer? Minimaal 400 euro. Studiekosten? Ook die worden steeds duurder.

Voor studenten die al vier jaar hebben gestudeerd en de basisbeurs mislopen, heeft het kabinet 1 miljard euro beschikbaar gesteld. Het bedrag - ‘een gebaar’ - komt neer op een tegemoetkoming van 1400 euro per persoon. Studenten die het eerste jaar van de nieuwe basisbeurs mislopen krijgen 359 euro.

Belle, student Musicaltheater
“Ik vind het verschrikkelijk. Veel te weinig. Ik denk dat 500 euro per maand schappelijker zou zijn voor een uitwonende student. Je moet er je studie van betalen, je huur, je boodschappen.

Studenten die nu 20 tot 25 jaar oud zijn, hebben dikke pech. Zij krijgen nog geen 400 euro per jaar aan compensatie. Ook dat bedrag is veel te laag. Het is geen doen voor mensen die nu veel moeten lenen en hun huur zelf moeten betalen.

Dat studenten nu een tussenjaar nemen zodat ze de basisbeurs niet mislopen, snap ik volkomen. Maar het is wel zorgelijk.”

Kim, student Academie voor Beeldende Vorming
“Die 255 euro is veel te weinig. Studenten op kamers hebben minimaal het dubbele nodig. Alles is hartstikke duur, hier gaan ze het niet mee redden. Veel mensen hebben net als ik geen tijd om naast de studie nog te werken. Zij zouden meer geld moeten krijgen om alles te kunnen bekostigen.

Ik woon nog thuis en blijf dat bewust doen omdat ik het anders niet zou kunnen betalen. Ik kan me niet voorstellen hoe uitwonende studenten het doen.”

Kyra, student Fysiotherapie
“Alles is natuurlijk mooi meegenomen, maar meer is altijd beter. Aan de ene kant ben ik blij dat studenten eindelijk iets krijgen, maar als je het vergelijkt met de eerdere basisbeurs zijn deze bedragen maar karig. Zeker gezien de inflatie.

Ik leen nu bij omdat ik het anders niet red. ik ben uitwonend en moet in mijn vrije uurtjes werken om rond te kunnen komen. En wat betreft die 1400 euro als tegemoetkoming... Ik vind het vrij intens dat je niet eens één jaar aan studiekosten terugkrijgt.”

Sarah, student Academie van Muziek Educatie
“De compensatie van 1400 euro is verschrikkelijk. Ik zit in mijn derde jaar, volgend jaar in mijn vierde. Ik heb kneiterhard gewerkt zodat ik niet heb hoeven lenen. En dan krijg je zo’n klein bedrag?

Het wordt een compensatie genoemd, maar ik noem het eerder afserveren. Een beetje respectloos zelfs. Ik zou tevreden zijn geweest met minstens duizend euro per studiejaar.

De 255 euro voor uitwonende studenten is ook erg laag, al ben ik wel blij dat er überhaupt iets wordt gedaan. Maar of het realistisch is voor een student om hiervan te leven? Natuurlijk niet.”

Thijmen, student Academie van Muziek Educatie
“Studenten krijgen straks de helft van wat een kamer kost. Het is een leuke tegemoetkoming, maar wel erg mager. Studenten zouden een bedrag moeten krijgen waar ze hun kamer van kunnen betalen.

De 1400 euro voor ‘pechtstudenten’ vind ik daarentegen wel schappelijk. Er kunnen geen miljarden voor worden uitgetrokken. Ergens moet een grens worden getrokken.

Het kabinet denkt mee, dat is positief. Ze kunnen zich niet volledig verplaatsen in hoe een student leent; de een doet dat maximaal en wil daar lekker van leven, de ander leent alleen het hoognodige. Er moet een middenweg zijn. Je kunt niet altijd iedereen pleasen.” [Karen Luiken]