februari

Studenten voelen inflatie hard in portemonnee

Nooit eerder lag de inflatie in de eurozone op zo’n hoog niveau als nu. Zo’n beetje alles wordt duurder: van boodschappen tot uitgaan en van benzine tot energie. Er moet steeds dieper in de buidel worden getast en dat merken ook Fontysstudenten.

Uit een poll die Bron op Instagram plaatste, blijkt dat 92 procent van de studenten last heeft van de inflatie. Onder hen ook Julia Goedmakers, eerstejaars student Verpleegkunde.

Julia

“Ik merk het vooral in de horeca”, vertelt ze. “Ik hou van terrasjes. Als je naar de juiste kroegen gaat waar je studentenkorting krijgt, merk je er niet zoveel van. Maar op het terras in Venlo, waar ik woon, betaal je tegenwoordig 3,70 euro voor een biertje. Voor de laatste lockdown was dat nog 2,80 euro. Het is echt bizar dat die prijs in zo’n korte periode zo hard is gestegen.”

Rijlessen
Julia woont nog thuis, dus last van boodschappen of energieprijzen die de pan uit rijzen, heeft ze niet. “Maar het halen van een rijbewijs wordt wel duurder”, vervolgt ze.

“De benzineprijzen stijgen en dat heeft als gevolg dat mijn rijlessen meer gaan kosten. Eerst betaalde ik 49 euro voor een les, nu 51 euro.”

Vooralsnog betekenen de prijsstijgingen voor Julia niet dat ze in geldnood komt te zitten. “Maar ik ben niet bepaald zuinig, dus moet daar wel wat meer op gaan letten.”

Dure maaltijden
Dat laatste geldt ook voor Fleur, student aan de Juridische Hogeschool. Zij woont op kamers en voelt de gevolgen van de inflatie hard in haar portemonnee. Maaltijden van 3,50 euro per persoon zitten er voor haar en haar huisgenoten niet meer in.

“De boodschappen zijn duurder geworden. De trein is duurder geworden. Zelfs ov-fietsen zijn duurder geworden”, zegt ze.

Jaarrekening
En dan heeft ze het nog niet eens gehad over gas en energie. “Ik ben bang dat ik aan het einde van het jaar een behoorlijke rekening voorgeschoteld krijg. Al proberen mijn huisgenoten en ik het wel wat zuiniger aan te doen. Lampen gaan regelmatig uit en de verwarming wordt lager gezet.”

Fleur

Om zich toch vast voor te kunnen bereiden op de energienota die ze over elf maanden ontvangt, neemt Fleur nu al maatregelen. “Ik kies steeds vaker voor eigen merk om de kosten een beetje te kunnen beperken. Ik koop minder kleding en zet iedere maand vijf à tien euro apart om de jaarrekening straks te kunnen betalen.”

Geen inkomsten
Tot slot nog Renze, student Toegepaste Wiskunde. Ook hij merkt dat veel dingen een steviger prijskaartje krijgen. Niet ideaal, zeker niet als je in de horeca werkt en door alle lockdowns zonder inkomsten kwam te zitten. “Ik heb sinds het begin van de pandemie waar we nu al veel te lang mee moeten dealen, veel minder kunnen werken.” [Karen Luiken]