augustus

Fontys weer open: 'Nog geen feestje, maar stap vooruit'

Het zal voor iedereen wennen zijn dat vanaf volgende week Fontys weer vrijwel als vanouds ‘open’ is. Bestuursvoorzitter Joep Houterman: “Mijn wens is dat iedereen daarbij een beetje rekening houdt met elkaar.”

Na anderhalf jaar openen de Fontys-instituten eindelijk weer de deuren voor iedereen. Nog wel met een paar corona-maatregelen: maximaal 75 mensen per binnenruimte, volg de looproutes en draag buiten de collegezalen en leslokalen een mondmasker.

Voorzitter Houterman is blij. “Ik ben optimistisch. Ik zie ons niet teruggaan naar de situatie waar we vandaan komen. Dit gaat ons echt lukken. Het is nog niet meteen een feestje, maar dit is zó een grote stap vooruit.”

“De afgelopen tijd was zwaar, voor zowel medewerkers als studenten. De komende tijd wordt vooral spannend. Het zal wennen zijn voor iedereen, toch zeker de eerste paar weken. Je hebt elkaar daarbij nodig. Daarom hoop ik dat we mededogen hebben voor de ander, flexibiliteit tonen. Geef elkaar de ruimte.”

Vaccinaties
Hoe hoog de vaccinatiegraad onder studenten en docenten van Fontys is, weet het bestuur niet. “Dat soort gegevens mag wettelijk gezien niet opgehaald worden. Dus dat willen we ook helemaal niet.”

Joep HoutermanUit een onderzoek van onderwijsbond AOb blijkt dat 94 procent van al het hbo-personeel al volledig gevaccineerd is. Houterman:  “Iedereen wil weer fysiek aan het werk, dus het zou me niets verbazen als dat cijfer ook voor Fontys geldt.”

De vaccinatiegraad in de leeftijdsgroep van studenten (18-25 jaar) is beduidend lager. Volgens het RIVM stijgt het aantal ingeënte 18- tot 25-jarigen nog wel: op 22 augustus was 52 procent volledig gevaccineerd.

Aanmoediging
Fontys spoort medewerkers en studenten actief aan om zich te laten inenten. Maar een verplichting is het niet, stelt Houterman.
“Het is een aanmoediging om je eigen verantwoordelijkheid te nemen. Voor jezelf en voor de mensen om je heen. Maar verplichten kan net zo min als testen of vragen of mensen gevaccineerd zijn.”

Fontys volgt standaard de ‘spelregels’ zoals Den Haag die vaststelt.  Zoals het maximum van 75 personen in één ruimte. “Het is niet anders. Ik ga ook niet in discussie over dat beleid en alle afzonderlijke regels. Zoals eerder al eens gezegd: er zijn voor Fontys andere zaken waar ik het veel liever over heb.”

Zorgen
Uit de genoemde AOb-enquête blijkt ook dat medewerkers in het hbo zich zorgen maken om de ventilatie in de gebouwen en lokalen. Houterman wuift vragen over de ventilatie bij Fontys meteen weg. “Elke ruimte en alle gebouwen zijn onderzocht, doorberekend en goed bevonden, maar als mensen toch vragen hebben dan zullen de collega’s van Huisvesting & Facilitaire Dienst ze zeker beantwoorden.”

Ook als het gaat om medewerkers of studenten die zich toch niet helemaal op hun gemak voelen bij de openstelling, is de taal van Houterman duidelijk: “Het onderwijs wordt weer gewoon fysiek, waarbij we iets vaker thuis zullen werken en studeren dan voor de crisis. Dat is de bewuste keuze voor een meer blended onderwijsmodel.”

“We houden vast aan een gewone openstelling. Individuele gevallen, mensen die daar om medische of andere redenen echt problemen mee hebben, zullen we proberen op te lossen. Maar de algemene lijn is: fysiek onderwijs. Ik verwacht ook op dat punt geen problemen. We zijn er de afgelopen anderhalf jaar samen goed uitgekomen. Dus dat lukt ons ook nu wel.” [Jan Ligthart]

Lees ook:
Fontys weer 'gewoon' open, geen Purple-festival.

Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.