Tilburg,
februari

Fontys-student in Londen: “Grote teleurstelling in de stad”

Het duurde lang, maar afgelopen vrijdag stapten de Britten na drie jaar gesteggel uit de Europese Unie. Bier en hotels zijn goedkoper geworden voor Europeanen, maar de Brexit heeft voor Nederlanders ook negatieve gevolgen. Zeker voor in Groot-Brittannië wonende en werkende Nederlanders, zoals Fontys-student Anne Dirven.

Anne studeert International Lifestyle Studies bij Fontys in Tilburg, maar woont en werkt inmiddels al drie jaar in Londen.

In 2017 verhuisde ze er heen, een half jaar ná het referendum over de uittreding van Groot-Brittannië uit de Europese Unie. Ze werkt als Office Anne Dirven (l) in Warenhuis Liberty in Londen.Manager voor Saxton Bampfylde, een recruitmentbureau en is momenteel bezig met haar scriptie.

Daarvoor moet ze af en toe naar Nederland. “Gelukkig heb ik een paspoort en wordt reizen niet moeilijker, maar vanaf 2021 hebben vriendinnen die op bezoek komen niet meer genoeg aan hun identiteitskaart.”

Overgangsperiode
“Britten kunnen niet meer heel makkelijk en overal in Europa werken vanaf 2021. En ook voor Erasmus-studenten wordt het een beetje lastig. Ik heb zelf een Erasmus-beurs gehad, maar veel Britse vrienden van mij kunnen straks niet meer zo makkelijk een minor of studie in het buitenland volgen.”

“We zitten nu in de ‘overgangsperiode’. Dat duurt nog tot eind 2020 en daarna zullen alle veranderingen van de Brexit op gaan treden.”

Verblijfsvergunning
Als je voor de overgangsperiode al in Groot-Brittannië woonde, dan kun je een verblijfsvergunning voor vijf jaar aanvragen. Europeanen die al vijf jaar of langer in het Verenigd Koninkrijk wonen, krijgen sowieso een vaste verblijfsvergunning.

“Ik wil natuurlijk hier blijven wonen en werken, dus ik heb een tijdelijke verblijfsvergunning aan moeten vragen bij de Britse overheid, want ik woon hier pas drie jaar. Met deze vergunning heb ik dezelfde rechten als een Engelsman: ik bouw pensioen op, heb recht op een uitkering en dat soort dingen.”

Makkelijke app
“Gelukkig heeft de overheid het ‘ons buitenlanders’ makkelijk gemaakt met een app. Daarop kan ik alles bijhouden, aanvragen en regelen. Ik heb binnen tien minuten al mijn gegevens en aanvragen doorgegeven en twee dagen later had ik mijn tijdelijke verblijfsvergunning binnen. Ik heb mijn ‘settled status’ gekregen. Ik mag dus vijf jaar wonen en werken hier, maar kan over twee jaar al mijn ‘echte’ verblijfsvergunning gaan aanvragen, omdat ik hier dan vijf jaar woon.”

Wat Anne het meest opviel aan deze aanvraag, is de snelheid ervan. “Ik moet het ze nageven, alles was duidelijk gecommuniceerd, snel aangevraagd en goed georganiseerd. Het was geen zooitje. Ze hebben natuurlijk ook wel drie jaar de tijd gehad om alles te organiseren, maar het hele proces stelde echt niks voor.”

Tegen de Brexit
Maar tot daar de positiviteit. “In Londen is iedereen heel erg tegen de Brexit. Vooral ook omdat veel bedrijven gebruikmaken van (de kennis van) Europeanen. Dus de Londenaren zien de positieve impact die immigratie op het land heeft. Ik ken verder ook niemand van mijn vrienden of collega’s die vóór heeft gestemd. Dus de stemming die in de stad heerst is er een van teleurstelling. Zo’n gevoel van ‘moet dit nou?’.”

“De vóór-stemmers komen uit het noorden en zijn vaak arm en wit en áltijd boos. Dat is het gevoel dat ‘wij Londenaren’ hebben. Zij voelen zich achtergesteld en hebben het gevoel dat alle Oost-Europeanen de banen inpikken. De familie van mijn vriend komt uit Birmingham, de Midlands. Daar zijn de mensen armer en dat merk je. Zijn oom heeft bijvoorbeeld ook voor de Brexit gestemd. Zo’n typische oude, witte, boze man.

Die heeft er dan geen boodschap aan dat ik eigenlijk ook een immigrant ben. Voor hem is een immigrant namelijk geen Nederlander of iemand uit Scandinavië, maar een Oost-Europeaan. En hij kan er dan niet doorheen kijken dat Groot-Brittannië Europeanen nodig heeft.” [Jacky Eickes]