Venlo,
2019

Florerende bedrijven hebben geen tijd voor studenten

Het project voor studenten logistiek op Fontys Venlo, waarbij zij meer praktijkervaring kunnen opdoen, heeft een probleem met het vinden van genoeg geschikte bedrijven. Die geven aan te weinig tijd te hebben of dat ze de studenten geen goede begeleiding kunnen bieden, aldus docent Roel Verberk.

Twee jaar geleden startte het project, waarbij studenten één of twee keer per week bij een bedrijf werken aan een oplossing voor een logistiek probleem. Zo hebben studenten bijvoorbeeld bij een mergelverwerker, aan de hand van data, naar een oplossing gezocht voor het buiten opslaan van de mergel.

“We zijn nu begonnen aan het derde jaar van dit project en we zien het aantal beschikbare bedrijven teruglopen”, vertelt Verberk. Het gaat weer goed met de economie, bedrijven floreren, waardoor er geen tijd of mankracht is om een student te begeleiden, geeft de docent als verklaring.

Meer zelfstandigheid
Volgens Verberk ligt het niet alleen aan tijdgebrek bij bedrijven dat het studenten niet altijd lukt een praktijkplek te vinden. Een ander probleem is dat studenten zélf een bedrijf moeten zoeken, om ze meer zelfstandigheid te geven. En dat gaat wel eens fout.

“Wanneer ze de juiste persoon niet aan de telefoon krijgen, pakken ze soms niet door. Soms zijn ze gewoon laks. En dat terwijl ze een mooie stage kunnen overhouden aan dit project.”

Slecht timing
Peter Jan (22) is tweedejaarsstudent en heeft problemen met het vinden van een bedrijf. “De timing is slecht voor mijn groep, we zijn nu al 6 weken verder en we hebben nog geen bedrijf gevonden. Het is echt een overspannen markt nu; managers bij de bedrijven waar wij solliciteren willen eigenlijk geen tijd steken in zo’n project.”

“Het levert ze op de korte termijn gewoon te weinig op”, denkt de student. “Grappig eigenlijk: nu moet ik bijna smeken om bij een bedrijf binnen te komen, terwijl als ik eenmaal mijn diploma heb, ze in de rij staan om me via LinkedIn te benaderen en een baan aan te bieden.”

Deadline verschoven
Voor sommige problemen is nu wel een oplossing bedacht. “Voor een student die geen bedrijf kan vinden, wordt de deadline verschoven”, vertelt Verberk. “Zo worden zij in ieder geval niet benadeeld door het feit dat bedrijven geen tijd of mankracht hebben. Voor studenten die te weinig begeleiding krijgen op hun 'werplek', is er de mogelijkheid het project verder op school af te sluiten.” [Jacky Eikes]

Frans
2019
Heel herkenbaar deze situatie. Zelf werkzaam als docent bij Toegepaste Wiskunde en veel in contact met bedrijven om vast te stellen wat de behoefte vanuit de markt is. Wij geven bedrijven, die een bijdrage leveren in het onderwijs en zulke projecten, een streepje voor wanneer ze afgestudeerden willen benaderen voor een baan. Plus de naamsbekendheid onder de studentenpopulatie heeft voor bedrijven een enorme meerwaarde. Misschien de bedrijven nog net die extra's bieden, zodat ze wel energie willen steken in de studenten?