Eindhoven, Tilburg,
20
december
2018
|
09:53
Europe/Amsterdam

Even voorstellen: genomineerden Fontys Docent van het Jaar (3)

Vooruitlopend op de landelijke ‘Docent van het Jaar’-verkiezing houdt Fontys Hogescholen traditiegetrouw haar eigen voorverkiezing. Vanuit de verschillende instituten zijn negen docenten voorgedragen. Bron stelt ze trio-gewijs aan je voor. Sofie Jochems, Han Huijsmans en Monique van Huijgevoort vormen het laatste drieluik.

Sofie Jochems“Verhalen vertellen”
Sofie Jochems, Lerarenopleiding Tilburg

Gevraagd naar haar geheim lacht Sofie Jochems (docente Frans): “Dat verklap ik niet. Voor je het weet wordt iederéén een goede docent…” Het blijkt echter dat ze eerst en vooral streeft naar authenticiteit: “Wees als docent en als mens altijd jezelf. Ook als ik de Fontys-verkiezing onverhoopt niet win, houd ik daaraan volmondig vast!”

Humor en enthousiasme - het zijn kenmerken die studenten herhaaldelijk noemen in de nominatie van de Vlaamse. Nog steeds reageert ze lichtelijk verwonderd op de eer die haar te beurt valt. “Ik ben een bescheiden mens- iemand die liever niet in de schijnwerpers staat. En dat moet nu ineens wél.” 

Die bescheidenheid blijkt misschien ook uit haar visie op het docentschap. Sofie maakt studenten wegwijs in de Franse cultuur(geschiedenis). “Daarbij zie ik mezelf vooral als tussenpersoon of doorgeefluik. Met mijn verhalen wil ik studenten enthousiasmeren. In de hoop dat zij straks ook hun leerlingen weer warm maken voor het vak.” 

Die verhalen van Sofie worden steevast verpakt in vloeiend Frans. “Tja”, zegt ze. “Dat is nu eenmaal het ‘merk’ waarvoor ik werk. Maar die aanpak is voor velen even wennen. Echter, na een paar colleges krijgen studenten het aha-gevoel. Ze gaan snappen dat Frans als voertaal beter werkt.”

Als docent wil ze vooral een voorbeeld zijn. “Voor een deel ben je opvoeder en geef je jongeren een positief normen- en waardenpatroon mee. Maar daarnaast reik je informatie aan, en kun je studenten raken als verhalenverteller. Beide rollen gaan mij nauw aan het hart.”

Han Huijsmans“Ik doe dit 100 procent voor mijn lol”
Han Huijsmans, Hogeschool Marketing en Management

Ook Han Huijsmans ziet ‘puur zijn - altijd jezelf blijven’ als de motor van zijn docentschap. Die houding vormt voor hem op geen enkele manier een opgave: “Ik sta ontzettend graag voor de klas en doe dit 100 procent voor mijn lol.”

Hiervoor werkte de docent Business Management & Organisatie 'en aanverwante artikelen' zeventien jaar lang in het bedrijfsleven. Bij werkgevers als Atos Consulting en DSM ontdekte Han dat hij een zwak had voor het geven van trainingen. 

“Ik wil mijn kennis kwijt aan anderen. Daarbij ben ik niet zo’n klassieke betweter met een opgeheven vingertje. Het besef dat je ook zelf nog dagelijks bij leert, is een prima startpunt voor iedere docent.” 

Han gelooft in een heldere, consequente aanpak. “Ik heb ontdekt dat studenten die duidelijkheid waarderen, zelfs bij minder leuke boodschappen als ‘mobieltjes van tafel’. Ik heb zelf geen kinderen, maar schijnbaar werkt het daar net zo.” 

Ook in zijn nominatie zit op zijn zachtst gezegd iets consequents. “De studenten spreken in hun aanbeveling over ‘enthousiasme’, ‘betrokkenheid’ en ‘lessen van kwalitatief hoog niveau’. Drie aspecten die terugkomen in al mijn evaluaties binnen de vakgroep. Volgens mij een goed teken.”

Als docent vindt Han het weleens jammer dat hij vastzit aan een rooster. “In een bedrijf heb je meer mogelijkheden om zelf je agenda te bepalen. Vaak kun je ruimer de tijd nemen om dingen te overdenken. In het onderwijs roept dan het rooster en ontbreekt die flexibiliteit.” Juist de contactmomenten buiten het rooster weet Han te waarderen.

“Ik wil dat studenten mij zonder schroom of drempel benaderen. Ik ben iemand met (net) iets meer levens- en werkervaring. Praat met me, waarmee je ook zit. We drinken samen een kop koffie - worden we misschien allebei wijzer van.”

Monique van Huijgevoort“Wat je investeert, krijg je terug”
Monique van Huijgevoort, Hogeschool Mens en Gezondheid

“Ik vind sfeer in de klas belangrijk”, zegt Verpleegkundedocent Monique van Huijgevoort. Volgens haar gedijen studenten bij open communicatie en een veilige onderwijsomgeving: “Daarbij moet iedereen de ruimte voelen zich kwetsbaar op te stellen.” 

Ze heeft zo haar manieren om die juiste sfeer aan te zwengelen, bijvoorbeeld met behulp van energizers. “Even van de stoel, en samen in de klas een spelletje doen. Het werkt hilarisch en maakt lichaam en geest los.”

Monique ziet zichzelf niet als docent ‘op afstand’. “Sowieso is levellen met je doelgroep cruciaal. Verder ben ik jong (33) en sta ik graag op een gelijkwaardig niveau met studenten. Eigenlijk probeer ik ze een beetje te zien als collega’s.”

Naast de match met de belevingswereld van studenten, probeert ze continu de brug te slaan met de praktijk. Omdat ze zelf een tijd aan het bed stond als geriatrisch verpleegkundige, put Monique daarbij graag uit eigen ervaring. 

“Hoe ga je om met het onbegrepen gedrag van een demente patiënt? Of: Wanneer leg je iemand in een onrustband? Goede aanknopingspunten om samen in gesprek te gaan over het vak.”

Als één van de leukste dingen van het lesgeven noemt ze de bijzondere en persoonlijke ervaringen die studenten delen. “Wat je investeert, krijg je dubbel en dwars terug. In onze opleiding Verpleegkunde is er ‒ bijvoorbeeld via intervisies ‒ zo veel ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. Supergaaf om mee te maken hoe mensen groeien; soms hoor je het kwartje letterlijk vallen.” 

Monique is ‘heel erg’ verrast door haar nominatie. “Ik vind mijn werk en collega’s al zo leuk, maar dit maakt het nog leuker. Ik dacht wel meteen: ''Waarom ik?' Er zijn zo veel collega’s die hiervoor in aanmerking komen… Evengoed ben ik vereerd.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]

Zie ook deel 1 en deel 2 in deze reeks. De ‘Fontys Docent van het Jaar 2019’ wordt bekendgemaakt tijdens de Nieuwjaarsontmoeting op maandag 7 januari 2019. De winnaar stroomt door naar de landelijke verkiezing in april.

Reacties (0)
Bedankt voor uw bericht.