Tilburg, Sittard, Eindhoven,
december

Even voorstellen: genomineerden Fontys Docent van het Jaar (2)

Vooruitlopend op de landelijke ‘Docent van het Jaar’-verkiezing houdt Fontys Hogescholen traditiegetrouw haar eigen voorverkiezing. Vanuit de verschillende instituten zijn negen docenten voorgedragen. Bron stelt ze trio-gewijs voor. Vandaag deel 2:  Roy Mevissen, Susanne Riemer en Danny Schroeders.

Roy Mevissen“Toekomst journalistiek ligt in handen van onze studenten”
Roy Mevissen, Journalistiek

Wat is Roy’s geheim als docent? “Haha, moeilijk om zo naar jezelf te kijken ... Zeker is dat ik het maximale uit iedere student wil halen en hen steeds stimuleer een stap verder te kijken.”

Het sturen en prikkelen van jonge mensen vindt Roy leuker dan het ‘pure’ lesgeven. “Aan een doorsnee hoorcollege beleef ik weinig plezier. Geloof me, ik doe nooit twee keer hetzelfde. Toch zie je je publiek soms inzakken.”

Zijn energie haalt hij vooral uit kleine groepen, waar je dingen 1-op-1 overdraagt en als docent niet alleen aan het zenden bent. “Ik hou van discussie, en in zo’n beperkt verband komt dit beter uit de verf. Misschien dat die setting ook meer lijkt op een traditionele krantenredactie.”

Die laatste context heeft Roy als voormalig journalist nog veelvuldig voor ogen. “Op de redactie van De Limburger waar ooit begon, gaf mijn chef me ruimte en vertrouwen. Dat stelde me in staat om te groeien. Op precies dezelfde manier wil ik met mijn studenten omgaan. Open, naturel en constructief.”

Als één van zijn persoonlijke hoogtepunten van 2018 noemt hij: “De eerste afgeronde propedeuses binnen het nieuwe eerstejaarsprogramma Condor, waarbij studenten zelf hun leerroute bepalen.” Zonder colleges of dichtgetimmerde toetsen doen deelnemers bijvoorbeeld onderzoek naar de journalistieke inzetbaarheid van chatbots of virtual reality.

“Ideeën die uit de belevingswereld van de student zelf komen, en die straks ook voor het FHJ-curriculum een toegevoegde waarde kunnen hebben. De toekomst van de journalistiek ligt in handen van onze studenten. Dat klinkt zwaar, maar zo is het uiteindelijk wel.”

Susanne Riemer“Ik wilde niet voor de klas”
Susanne Riemer, International Business School

Lesgeven vindt Marketingdocent Susanne Riemer inmiddels ‘superleuk’. Toch ging ze die roeping aanvankelijk uit de weg. “Mijn ouders waren allebei leraar. Toen ik ooit Bedrijfseconomie ging studeren, wilde ik verre blijven van het onderwijs.”

Als de Duitse Susanne in 1997 gaat werken als marketeer op de campus in Venlo, komt die sector alweer gevaarlijk dichtbij. “Al snel werd ik gevraagd om een cursus te geven. Ik zag dat in eerste instantie als een mooie manier om mijn vakkennis up-to-date te houden.”

Maar het plezier groeit, en zo belandt Susanne toch in het vak van haar ouders. “Tja, je wordt ouder… Misschien kom je al doende uit bij je bestemming.”

Als docent relateert ze ‘stiekem’ veel zaken aan haar moederschap. “In het contact met studenten denk ik dan: ‘Hoe zou dit zijn voor een van mijn kinderen? Hoe wil ik dat een ander in deze situatie met hen omgaat?’ Dat helpt om me in te leven.”

Bovendien probeert Susanne steeds de eigenheid van haar studenten te zien. “Soms herken ik dat iemand ‘anders’ is … Is een student stil, verlegen, dan stel ik me open op en toon ik extra interesse. Zonder mezelf op te dringen, natuurlijk.”

Wat vond ze het voorbije kalenderjaar zelf een heugelijk moment? “Met sommige groepen of studenten is de klik extra sterk. Zo zijn er altijd alumni met wie ik langdurig in contact blijf. Andere studenten vragen me persoonlijk advies over het vervolg van hun (studie)loopbaan. Dat raakt me soms echt…”

Danny SchroedersLevellen met je doelgroep”
Danny Schroeders, Bedrijfsmanagement, Educatie en Techniek

In studentbeoordelingen scoren de lessen van Danny Schroeders haast unaniem 10-en. Ook zijn nominatie voor ‘Fontys Docent van het Jaar’ is aangezwengeld door een bevlogen aanbevelingsmail van een studente.

“Ho ho”, zegt hij. “Ik ben een bescheiden mens. Ik probeer gewoon authentiek te blijven, en liefde te tonen voor mijn vak.”

De docent Recht is soms oprecht verwonderd over de respons die hij krijgt. “Laatst ging het over vergunningsaanvragen… Vooraf denk je: Hoe ga ik dit leuk voor de bühne brengen?” Maar een overvol college met verwijzingen naar de bezwaarprocedures van DUO leidde uiteindelijk zelfs tot applaus. “Dat zijn de dingen waarvoor je het uiteindelijk doet.”

Is er ook iets waar Danny als docent minder blij van wordt? “Ik veronderstel bij mijn studenten een zekere motivatie en betrokkenheid, en wil niet de politieagent spelen. De meeste studenten zijn niet meer leerplichtig, ze zitten hier vooral voor zichzelf.”

Hoe leuk kennisoverdracht kan zijn, ontdekte Danny als adviseur bij de Kamer van Koophandel, waar hij seminars verzorgde voor ondernemers. Inmiddels werkt hij ruim zes jaar bij Fontys - nog steeds een ‘gouden match’. “Of je nu een verhaal vertelt aan ondernemers, of aan eerstejaars: de kern is altijd: levellen naar de doelgroep. Als je je verhaal goed afstemt, kun je de meest complexe en (zogenaamd) saaie inhouden kwijt.”

Op dit vlak ligt ook zijn voornaamste uitdaging voor de toekomst. “Naarmate ik ouder word, vraag ik me weleens af hoe ik de connectie met studenten blijf maken. Wat vandaag werkt, valt volgend jaar in een holle put. Hoe houd ik de klik? Dat vind ik een goeie vraag om mezelf scherp te houden.”

Zie ook deel 1, waarin genomineerden Cyriel Gielen, Suzanne Sterk en Michael Swachten worden voorgesteld. De ‘Fontys Docent van het Jaar 2019’ wordt bekendgemaakt tijdens de Nieuwjaarsontmoeting op maandag 7 januari 2019. De winnaar stroomt door naar de landelijke verkiezing in april.