Even geen video's voor Teun

Fontys-student Teun Toebes maakt de impact van het coronavirus mee vanaf de eerste rij. Teun werd landelijk bekend als de student die zich tomeloos inzet voor ouderen en mensen met dementie. Door zijn werkzaamheden in een verpleeghuis ziet hij welke enorme uitdagingen er voor de zorg liggen in deze coronacrisis.

Brabander van het Jaar Teun Toebes (20) zit in het laatste jaar van zijn studie Verpleegkunde. Maar op dit moment is hij vooral veel te vinden in het verpleeghuis voor mensen met dementie, waar hij werkt als zorgverlener. In de zorgsector kan men immers wel wat hulpkracht gebruiken.

Aangezien Teun in juli hoopt af te studeren, is hij ook bezig met zijn afstudeeronderzoek. Al staat dat op een lager pitje: “Mijn aandacht is nu vooral in de zorg nodig”, zegt Teun. “Er is al een personeelstekort en daar komt bij dat er nu strenge regels zijn over wanneer je wél of niet mag werken. Daarom is het belangrijk dat de basis van de zorg voor de mensen op orde is.”

Bezoekverbod
Met name ouderen zijn een risicogroep. De kwetsbaarheid van ouderen voor het virus is iets wat de nodige maatregelen vergt. Extra pijnlijk is het gebrek aan nabijheid waar ouderen mee te maken krijgen naar aanleiding van die maatregelen. Er geldt een bezoekverbod, ook bij het verpleeghuis waar Teun werkt.

Teun op pad met een oudere voor sTeun en toeverlaat“Nu de aanwezigheid van familie voor bewoners wegvalt, besef ik nog meer dan voorheen hoe belangrijk familie is voor mensen met dementie”, zegt Teun daarover.

Samen met zijn collega’s probeert Teun om activiteiten zoals verjaardagen (waarbij familie op dit moment ontbreekt) binnen de woonkamer te organiseren en extra speciaal te maken.

De medewerkers in de zorg kunnen de families niet vervangen. Een aantal dagen geleden verscheen er nog een filmpje van Human en NPO3fm waarin een bewoonster werd voorzien van honderden verjaardagskaarten nadat Teun een oproep deed op Facebook: een creatief maar veilig initiatief.

Extra aandacht
Desondanks probeert Teun nog wel wat tijd te nemen voor datgene waar hij talloze prijzen voor won en nationale bekendheid mee verwierf: zijn initiatief sTeun en toeverlaat. Inmiddels omgezet in een stichting, organiseert hij hiermee speciale dagen voor ouderen met dementie. Daarvan zet Teun video’s online, zoals het filmpje onder dit artikel. Teun: “Wat we met de stichting doen, is bedoeld als extra aandacht bovenop de zorg.”

Een bezoekverbod maakt dat de activiteiten van de organisatie op dit moment stilliggen. “Die vrijgekomen tijd gebruik ik om over nieuwe dingen na te denken en de organisatie van de stichting te evalueren. Zodra het weer kan, wil ik de dagen met geluksmomenten weer organiseren. Dan wil ik ook zeker de geluksmomenten inhalen die nu niet kunnen plaatsvinden.” [Thieu Schraven

Patricia de Waal
2020
Monique wat mag jij trots zijn op jou zoon.
Teun wat ik zie van jou is een enthousiaste jongen met diepgang en werkt met hart en ziel met zijn hart op de juiste plek.
Een talent! wat je wil delen met anderen.
Fam.Heijnen
2020
Alles wat deze kanjer aanraakt wordt “goud” voor de kwetsbaarste in de samenleving.
Wat een kerel❤️
Lenneke
2020
Een bijzondere jongen met een prachtig initiatief!!!
Rianne van Neerven
Teun is een Topper
Een jongen met zijn hart op de juiste plek.
Ga zo door .....
Moniek Beekx
2020
Prachtige momenten bezorgd mijn zoon
Katelijn Busser
2020
Wat een prachtig filmpje van conducteur René! Geweldig Teun!