maart
2021

“Eigenlijk zijn mijn cohortgenoten en ik gewoon genaaid”

De basisbeurs werd in 2015 ingeruild voor een ‘sociaal’ leenstelsel. Het vrijgekomen geld zou naar beter onderwijs gaan. Maar lukte dat? Bovendien: zes jaar later is de schuldenberg onder studenten enorm. Bedragen van 45.000 euro  per student zijn geen uitzondering.

Het sociale aspect van het leenstelsel is inmiddels naar de achtergrond verdrongen door het grote aantal jonge mensen dat op jonge leeftijd een fikse schuld heeft opgebouwd. Zoals de drie Fontys-studenten die Bron interviewde (zie kader).

Onderzoeksverhalen
In onze reeks onderzoeksverhalen - gemaakt door samenwerkende media van universiteiten en hogescholen en ook gepubliceerd op Bron - werd duidelijk wat terechtkwam van de 'basisbeursmiljoenen'.

Of - en hoe - de kwaliteit van het hoger onderwijs is verbeterd in de afgelopen zes jaar valt niet te achterhalen, blijkt uit deze verhalen. De redacteuren die aan de artikelen hebben gewerkt, kwamen met een lange reeks mensen in aanraking die met hart en ziel knokken voor beter onderwijs voor iedereen.

Maar op dat pad van goede bedoelingen, dromen en idealen kon bijna geen enkele voorbijganger deze heldere vraag voor de volle 100 procent en in begrijpelijke taal beantwoorden: waar is dat geld precies aan uitgegeven en hoe is daarmee de kwaliteit van het onderwijs verbeterd zoals was beloofd?

Financiële last
Wat wel duidelijk is: van het afschaffen van de basisbeurs is de huidige generatie studenten de dupe. Ook lijken zij zich nu niet altijd bewust van de zware financiële last die ze na hun studie gaan meetorsen. Want ook al is de terugbetaaltermijn lang, 30 jaar, het geld moet wél worden terugbetaald.
[Altan Erdogan, Sanne van der List en Petra Merkx]

VVD enige die vasthoudt aan studielening

De studiebeurs is een van de onderwerpen waar het tijdens de verkiezingen om draait. Er is nog maar één partij vóór het leenstelsel en dat is de VVD. Een aantal partijen wil een basisbeurs met inkomensgrens invoeren. D66 vindt dat studenten met ouders die maximaal twee keer het modale inkomen verdienen, recht hebben op een basisbeurs. GroenLinks wil dat alle jongeren vanaf 18 jaar een startkapitaal krijgen van 10.000 euro en dat de ‘leenstelselgeneratie’ met terugwerkende kracht recht krijgt op deze compensatie. De partijen PVV, 50Plus, SP, PvdA, PvdD, Fvd en Denk willen voor iedereen de basisbeurs herinvoeren, zonder dat gekeken wordt naar het inkomen van ouders.

Bron is benieuwd wat Fontys-medewerkers en -studenten gaan stemmen. Maak hier onze - geheel anonieme - peiling.

Lucienne Kleisen
2021
Eigenlijk heeft de tussengeneratie die wel een beurs kreeg zonder studieschuld geluk gehad. Wij hebben ook geld moeten lenen en een schuld opgebouwd, en zijn afgestudeerd in de economische crisis van eind jaren 80/begin 90. Ik zou het liefst zien dat alle onderwijs betaald werd met belastinggeld (dus 'gratis' is voor iedereen en op elke leeftijd), net als in Scandinavie bv, maar het 'wij zijn genaaid'is wel een tikje overdreven.
F. Maas
2021
Ik denk dat Lucienne 100% gelijk heeft: zo ongeveer na de Tweede Wereldoorlog is een stelsel mEt leningen ingevoerd waardoor ook kinderen van minder welvarende ouders konden studeren. Dat heeft veel ten goede veranderd is ons land. Maar waarom zouden nu weer de relatief rijken (althans hun ouders) moeten profiteren van gratis studeren? De gratis beurs was een incident en ik weet uit eigen waarnemening dat veel medestudenten geld kregen dat zij in het geheel niet nodig hadden.