Eerste Fontysopleiding schaft bindend studieadvies af
Fontys gaat afscheid nemen van het bindend studieadvies. In ieder geval bij Techniek en Logistiek, later mogelijk ook bij andere instituten.
Het afschaffen van het bindend studieadvies (bsa), een instrument waarmee een school beslist over de voortgang van de opleiding van een student, wordt een pilot bij Techniek en Logistiek. Dit instituut is het eerste dat hiervoor een aanvraag heeft gedaan. Andere hogescholen, zoals Zuyd Hogeschool, werken er al langer niet meer mee.
Het idee bij Techniek en Logistiek ontstond volgens opleidingsmanager Marc Dessi in 2020 al, toen de Tweede Kamer ermee instemde het bsa af te schaffen. “Wij hebben daar sindsdien meerdere discussies over gevoerd, omdat we ons afvragen of het bsa als instrument dat doet wat het zou moeten doen”, zegt Dessi.
Er zijn volgens hem twee redenen waarom ze ervan af willen. De eerste: het bindend studieadvies ligt niet in lijn met de ambities van Fontys om onderwijs te flexibiliseren. “En daarnaast hebben we tijdens de pandemie gezien dat studenten die onder normale omstandigheden weg zouden zijn gegaan omdat ze de norm van 45 studiepunten niet dachten te halen, toch bleven en uiteindelijk hun credits haalden. Soms met een lichte vertraging, maar toch.”
Zonder corona heeft Fontys wél studenten laten gaan die hun diploma gewoon hadden kunnen halen. “Dat is zorgelijk, aangezien we in een regio zitten waarbij de arbeidsmarkt schreeuwt om nieuwe krachten. Wij hadden die krachten kunnen leveren”, stelt Dessi.
Wat ook meetelt, zijn de positieve resultaten die het tijdelijk uitstellen van het bsa tijdens de coronacrisis met zich mee hebben gebracht. Onderzoekers van Fontys stelden eerder deze maand in een artikel van ScienceGuide dat het voor een grotere doorstroom naar het tweede studiejaar en een beter propedeuserendement na twee jaar heeft gezorgd.
Maatregelen
De boodschap is wat Dessi betreft duidelijk: het bsa mag verdwijnen. Maar dan moet er natuurlijk wel iets voor in de plaats komen. Want studenten aan hun lot overlaten, dat kan zomaar niet. “We hebben intern al een aantal maatregelen getroffen”, vertelt hij.
Het voorgenomen besluit is voorgelegd bij de opleidingscommissie, de examencommissie en het instituutsmedezeggenschapsraad (IMR). “Wat we van hen hebben meegekregen, is dat de studentbegeleiding op orde moet zijn. Daarvoor hebben we een project in gang gezet: stuco, dat staat voor studentcoaching. We hebben een heel stevig programma neergezet waarbij studenten gecoacht worden door begeleiders."
Dat moet niet alleen bij studieloopbaantaken gebeuren, zoals afstuderen en de studievoortgang, maar ook bij de aanpak van leren plannen. "We gaan niet slechts een oogje in het zeil houden. De bedoeling is dat onze coaches actief betrokken zijn bij het leerproces van de studenten.”
Bijna alle partijen waren meteen enthousiast over het plan. Bijna, maar niet allemaal. Dessi: “De IMR had in eerste instantie de angst dat er meer langstudeerders en een grotere werklast bij het personeel zouden ontstaan. We hebben daarop een bijeenkomst georganiseerd waarbij we hebben geprobeerd discussies te voeren. Op basis van feiten, niet op basis van gevoel."
Later is er een vervolggesprek met de IMR gevoerd en zijn alle voor- en nadelen tegen elkaar afgewogen. "Ze zijn niet van standpunt veranderd, maar hebben ons wel de opening gegeven om ermee aan de slag te gaan.” [Karen Luiken]