Tilburg,
augustus

Drone Cup haalt het creatieve in kinderen boven

Ze hebben het er maar druk mee, de twee winnaars van de Denk Groter-prijs voor Fontys-studenten. Nee, niet met de voorbereiding van de volgende Drone Cup, het uitdagende onderwijsproject waarmee Jordy van Loon en Tim Vissers afgelopen maandag de prijs in de wacht sleepten. De twee, deze zomer aan de Pabo in Tilburg afgestudeerd, hebben inmiddels een tijdelijke baan op een basisschool. Bovendien viert Tim vandaag zijn 23ste verjaardag!

Jordy (24, foto rechts) heeft nog wel een gaatje in zijn agenda voor een interview. We spreken hem in het Pabo-gebouw op de campus Stappegoor, waar hij constant wordt aangesproken. Docenten en studenten feliciteren hem enthousiast met de Denk Groter-prijs van 3.000 euro. Zelf zegt Jordy nog nauwelijks te kunnen geloven dat hij en Tim de winnaars zijn.
Hij had het wel kunnen vermoeden, gezien de media-aandacht die er eerder dit jaar voor de Drone Cup was. Hart van Nederland, Jeugdjournaal, Brabants Dagblad, Omroep Brabant, Radio 1; allemaal wilden ze het naadje van de kous weten. Het moest dus wel iets bijzonders zijn. "Inderdaad was het nog niet eerder voorgekomen dat twee scholen met drones tegen elkaar gingen racen", zegt Jordy in retrospectief.
Terug naar het begin: twee jaar geleden ontmoette het duo bij de minor Kind, Leren & Media gastdocent Sem van Geffen, die trainer/ontwikkelaar is bij het Koning Willem I College in Den Bosch. Hij vroeg Jordy en Tim na afloop of ze hem wilden helpen bij de ontwikkeling van een onderwijsproject met drones, op afstand bestuurbare propellervaartuigjes. "Dat klonk wel gaaf. We zijn vervolgens gaan sparren en daar kwam de Drone Cup uit voort."

Primeur
De primeur ging naar de groepen 8 van basisschool 't Schrijverke in Goirle, waar Jordy les gaf en De Doelakkers in Hilvarenbeek, waar Tim voor de klas stond. Sem verzorgde er een gastles waarbij hij op het schoolplein een drone demonstreerde. De tweede les begon met video's die met de drone van de twee scholen en plaatsen waren gemaakt. Ook gingen de leerlingen zelf een drone bouwen, van Lego. "Via filmpjes van twee Nederlands kampioenen droneracen kregen ze de opdracht om obstakels te verzinnen voor een droneparcours. De winnende obstakels zouden in het groot worden nagebouwd. Daar kwamen echt leuke en soms bizarre ontwerpen uit", vertelt Jordy. "Bovendien hadden we verwacht dat het meisjes vanwege 'alle techniek' minder aan zou spreken. Het tegenovergestelde bleek het geval. Meisjes hadden ook veel meer geduld bij het bouwen." Aan het einde van de dag moesten de groepjes hun obstakels pitchen en de mooiste kiezen.
In les drie leerden de kinderen om zelf te vliegen met een zakformaat plastic drone. Pas tijdens de laatste les kregen de leerlingen te horen dat ze tegen de andere school gingen droneracen. "Op 4 april, met honderd kinderen in sporthal De Haspel in Goirle. Dat werd één mediacircus", herinnert Jordy zich. Onder het oog van vele camera's moesten de vaartuigjes zo snel mogelijk tussen obstakels door vliegen en recht op een mat landen.
Inmiddels heeft het duo samen met Sem diverse scholen kennis laten maken met hun Drone Cup, bijvoorbeeld in Meppel. "In september gaan we naar enkele middelbare scholen in Limburg. Verder zijn we uitgenodigd in onder meer Antwerpen, Eindhoven en Friesland."

Overdonderd
Waarom de jury van de Denk Groter-prijs uiteindelijk voor hem en Tim koos? Jordy durft het niet met zekerheid te zeggen. Hij was zo overdonderd dat hem dit bij de prijsuitreiking totaal is ontgaan. Een idee ervan heeft hij wel: "De Drone Cup staat helemaal in het teken van 21st Century Skills, vaardigheden als samenwerken, kritisch nadenken en creatief denken die je in deze tijd nodig hebt. We werken ook nog aan een drone die je kunt programmeren via een tablet. Veel basisscholen zijn bezig met programmeren. Als je dat met drones kunt doen, spreekt het nog meer aan." (Tim Durlinger)

Fontys Denk Groter - Drone Cup