Tilburg,
december
2019

'Dit nieuwe gebouw voelt net als de LocHal'

Hoge, grote ramen, veel transparantie en een industriële stijl: zo moest het nieuwe studiegebouw voor ICT- en ACI-studenten van Fontys in Tilburg worden en zo is het ook geworden. Vandaag namen studenten en docenten het nieuwe gebouw P8 in gebruik. "Dit gebouw heeft wat weg van de LocHal."

“Duurzaamheid en ruimte voor het ‘nieuwe leren’ zijn de belangrijkste facetten hier”, vertelt Michel van der Zanden, projectleider nieuwbouw Huisvesting en Facilitaire zaken.”

Hij is trots op wat er in een luttele 15 maanden is neergezet. “Vorig jaar augustus is begonnen met de bouw. In een korte tijd staat er een duurzaam gebouw voor twee verschillende instituten: Fontys Hogeschool ICT en Academy for Creative Industries. We hopen natuurlijk dat die studenten elkaar gaan vinden.”

Technisch hoogstandje
Het gebouw op campus Stappegoor in Tilburg is een technisch hoogstandje. De glazen zijn driedubbel glas; koel in de zomer, warm in de winter. Het meubilair Lotte en Romy aan het werk met hun docent.is hergebruikt en soms zelfs opnieuw gestoffeerd
. Er is gebruik gemaakt van materialen die geluiddempend zijn, de stroomvoorzieningen komen uit het plafond en alles werkt automatisch: van licht, verwarming, ventilatie, tot het doorspoelen van de wc’s.

“En ook al kan er geen enkel raam in dit gebouw open, het systeem is er zo op berekend dat studenten 43 m3 verse lucht per persoon hebben, in vergelijking met de 20 m3 in de andere Fontys-gebouwen, waar wél ramen open kunnen.”

Kleinere ruimtes
Het gebouw was meteen vanaf de opening druk in gebruik. Al om 9.00 uur zaten overal studenten te werken. De ideeën van de architect en van Van der Zanden worden over het algemeen heel positief ontvangen. Vooral door de studenten van Fontys Academy for Creative Industries (ACI). “Wij hadden behoefte aan meer kleinere ruimtes, zodat we in teams, groepen en projecten kunnen werken”, vertelt tweedejaars student Romy.

“We hebben amper les in klaslokalen en in ons vorige gebouw P3 was er meestal geen plek meer om in kleine groepen te werken. Daarom werkten we vaak in de
 LocHal (multifunctioneel gebouw in Spoorzone Tilburg), maar het is natuurlijk fijner om op school te werken, met docenten en medestudenten in de buurt. We kunnen nu gelukkig gewoon hier blijven, want alles waar we om vroegen, hebben ze hier onder één dak.”

Mooie architectuur
Ook ACI-studente Lotte is erg te spreken over het gebouw. “Het creëren van werkruimtes is ze echt goed gelukt. En dit gebouw heeft wat weg van de
 LocHal, waar ik altijd graag werk. Heel mooie Kevinarchitectuur. Daarnaast wist ik niet eens dat we een radiostudio hadden in P3, want dat blijkt een donker en weggestopt hok te zijn, maar hier is die ruimte prominent aanwezig. Ik denk dat dat ook meer mensen richting media trekt.”

Toch valt niet álles in goede aard. Het idee om de stekkers uit het plafond te laten komen, omdat dit industrieel is, wordt door een aantal ICT-studenten niet begrepen. “Maar wat het gebouw betreft zijn we er absoluut op vooruitgegaan”, vertelt tweedejaars student Kevin.

Goede studieplekken
“Er is veel beter nagedacht over de indeling van de ruimtes. Veel vierkante meters van ons oude schoolgebouw waren niet eens bedoeld als leeromgeving en nu hebben we goede studieplekken en werkplekken. En ook geluidstechnisch zijn we erop vooruitgegaan.”

“Alleen zijn sommige dingen nog niet af, zo missen we nog wat stopcontacten en komen de kabels nog uit het plafond. Maar dat zal over een tijdje wel opgelost zijn. En ik ben wel bang dat dit gebouw na de zomer alweer te klein is geworden, als we zoveel extra aanmeldingen op ICT krijgen. Want studenten willen hier natuurlijk wel komen studeren.” [Jacky Eickes]

Carlo van der Zanden
December
2019
Wat kan er in een mensenleven toch veel veranderen!! Zelf afgestudeerd in 1961. Op vele lesmomenten kregen wij nog les in een houten unit! Ik heb grote bewondering voor het voltallige team en uiteraard mijn zoon dat dit gebouw in gebruik mag worden genomen. ik hoop mijn kleinzoon daar over 4 jaar ook te mogen zien afstuderen. Chapeau.