Tilburg,
oktober

Dance: waarin een kikkerlandje groot kan zijn

Fontys-docent schrijft boek over 30 jaar dance-industrie

De Nederlandse dance-industrie tiert als nooit tevoren. Onze DJ’s gooien hoge ogen op internationale rankings en evenementen van Nederlandse bodem verspreiden zich wereldwijd. Hoog tijd om dat succesverhaal op papier te zetten en er onderwijsmateriaal over te ontwikkelen, dacht Fontys-docent Dance Industry Mark van Bergen.

Op 16 oktober wordt zijn nieuwe, Engelstalige boek Dutch Dance: How The Netherlands took the lead in Electronic Music Culture gelanceerd tijdens Amsterdam Dance Event.

Vijf jaar geleden kwam een gelijknamig boek over de Mark van Bergengeschiedenis en het succes van de dance-industrie (Dutch Dance, 25 jaar dance in Nederland), van Van Bergens pen op de markt. Vallen we met dit nieuwe boek dan niet een beetje in herhaling? “Nee, de inhoud is echt anders, we zijn immers weer vijf jaar verder en buiten Nederland is dit verhaal natuurlijk nog nooit in boekvorm gepubliceerd”, vertelt Van Bergen, docent bij Fontys Academy for Creative Industries (ACI).

“Er zitten bovendien verschillende nieuwe interviews in, meer verdieping en er is meer duiding en internationale context aangebracht. Dus ook voor de Nederlandse lezer die het vorige boek al kent, is het een aanzienlijk herziene editie die een nieuw licht op de geschiedenis werpt.”

Inhoudsloze muziek
De internationale editie van Dutch Dance komt precies dertig jaar nadat house, de ‘moeder-variant’ van de elektronische muziek, in Nederland doorbrak. Van Bergen: “Disco bestond in de jaren tachtig al wel, maar muziek die alleen met computers werd gemaakt? Voor veel muziekjournalisten zat daar geen ziel in, die vonden het inhoudsloze muziek. In sommige opzichten hadden ze ook gelijk: je ging er niet naar zitten luisteren op de bank, het was om op te dansen.”

In 1988 brak de elektronische dansmuziek hier toch door. Niet in Amerika, waar house zijn oorsprong kent, maar in West-Europa, voornamelijk in België, Nederland en Groot-Brittannië. “Het was echt een revolutie. Wat underground begon, werd plotseling in nachtclubs en op de radio gedraaid”.

Van Bergen was zelf een tiener in die tijd, en was meteen groot fan van de elektronische muziek. “Net toen ik begon met uitgaan, kwam in het zuiden van Nederland de housemuziek op, dus ik viel met mijn neus in de boter.” Van Bergen begon zelf te werken als DJ en organiseerde feesten. Na een studie Journalistiek klom hij in de pen op de kunstredactie van het Eindhovens Dagblad om als een van de eerste dagbladjournalisten serieus over dancecultuur te schrijven.

Sleutel tot succes
Omdat Nederland een van de eerste landen was waar house doorbrak, kreeg het een plaats in de voorhoede bij de ontwikkeling van elektronische muziek. Niet alleen de bekende DJ’s van Nederlandse komaf schoppen het ver, ook de hele industrie erachter, de labels, evenementen en producers maken internationaal naam en faam. Denk aan Spinnin’ Records en de evenementen Sensation, DGTL en A State Of Trance.

“Onder meer onze ondernemersgeest en onze blik op de wereld, gefocust op import en export, helpen er zeker aan mee”, aldus Van Bergen. “En we spreken onze talen goed”. Maar ook geografisch gezien zit het mee: “We zijn omringd door andere landen die relevant zijn in de dance-industrie, wat het ook makkelijker maakt. Bovendien is Nederland klein en dichtbevolkt. Een DJ kan hier op drie á vier verschillende plaatsen optreden op één avond.”

Studieboek
Fontys ACI pikt ook een graantje mee van het Nederlandse succes. De minor Dance Industry, die Van Bergen voor haar IEMES-opleidingen ontwikkelde en sinds drie jaar coördineert, is populair onder studenten vanuit heel Nederland. Het plan is om de minor vanaf volgend studiejaar ook in het Engels aan te bieden. Dat was dan ook een van de redenen voor het schrijven van Dutch Dance: hiermee hebben de toekomstige studenten alvast een Engelstalig studieboek over de Nederlandse dance sector tot hun beschikking - iets wat tot nu toe nog ontbrak.

Of er al veel animo voor deze internationale minor is, valt nu nog niet te zeggen. Maar dat er vanuit het buitenland veel belangstellingis voor onderwijs over de dance-industrie is wel te zien aan de populariteit van de gelijknamige Advanced Course, een cursus voor vierdejaars studenten die Van Bergen ook verzorgt op ACI. “Het aantal studenten daarvan is helemaal geëxplodeerd”, vertelt van Bergen. “Ik heb daar klassen van vijftig studenten waarvan tweederde uit het buitenland komt, van Korea tot Amerika, van Chili tot Australië”. [Eva Witte]

Dutch Dance: How The Netherlands took the lead in Electronic Music Culture verschijnt op 16 oktober tijdens Amsterdam Dance Event en is online te koop via https://marygowild.nl/.