mei
2020

Comeniusbeurs van een ton ‘opkikker’ in barre tijden

Amper een jaar geleden je idee lanceren bij Fontys Paramedische Hogeschool in Eindhoven en er nu al een prestigieuze Comeniusbeurs van 100.000 euro mee in de wacht slepen. Het overkomt docent-onderzoeker Monica van Dam met haar project PITCH, dat de verbinding zoekt tussen onderwijs, bedrijfsleven en zorgaanbieders.

De Veldhovense (36) is er zelf door verrast, maar beschouwt het ook als een ‘opkikker’ in deze barre coronatijden. Want ze moet eerlijk zijn, de crisis heeft zeker ook zijn weerslag op PITCH: studenten die vraagstukken aanpakken, bijvoorbeeld met zorgrobotica in een verpleeghuis of het uittesten van fysiotherapeutische producten bij ouderen, zijn momenteel behoorlijk onthand.

Van Dam is werkzaam in het Team Technologie in de Zorg van Fontys Paramedische Hogeschool (FPH). Begin 2019 presenteerde ze haar idee voor het project aan de directie. Ze wilde meer structuur aanbrengen in de samenwerking met zorgbedrijven en zorgaanbieders, Monica van Damwaarmee tot dan toe veel contacten min of meer bij toeval tot stand kwamen.

Groen licht
Van Dam kreeg groen licht en mocht samen met collega Silvia Enders het project opzetten. Het bedrijf Frisse Blikken werd ingehuurd voor onder meer de marketing. In november is PITCH officieel gestart.

“Een aantal bedrijven heeft zich al verbonden met ons. Wat er alleen nog aan schortte was om hun aanvragen, waarbij studenten kunnen helpen met testen, op een goede manier in ons onderwijs te integreren. De Comeniusbeurs is aangevraagd om dat beter in te bedden in onze curricula”, verklaart Van Dam, die zelf haar opleiding aan de Technische Universiteit in Eindhoven genoot.

Als eerste geëindigd
Ze kende de Comeniusbeurs zelf niet en moest er door een collega op worden gewezen. “Ik werd er ook erg door verrast toen de beurs mij werd toegekend, ook al omdat de aanvraag een maandenlang traject besloeg. Het is een mooie erkenning, zeker nu mijn project op de eerste plaats is geëindigd.”

PITCH is volgens haar een soort platform dat de verbinding maakt tussen studenten en docenten enerzijds en anderzijds zorgbedrijven, zorgverleners en ‘wellicht’ ook zorgverzekeraars. De focus ligt nu echter met name op bedrijven die zorgtechnologie hebben ontwikkeld, die getest moet worden. Studenten – op dit moment zo’n twintig – helpen daarbij.

“Voor hen is dat superleuk. De ontwikkelingen gaan snel, dus krijgen ze te maken met technieken die state-of-the-art zijn”, aldus de projectmanager van PITCH. “Dat testen doen ze in principe in het Explore Lab van FPH. Dat zien we als een leergemeenschap. Maar soms is apparatuur zo kostbaar dat bedrijven die liever in eigen huis houden.”

Grote speler
Dat kunnen kleine startups zijn, die met name geïnteresseerd zijn omdat ze minder middelen en personeel hebben. “Maar we hebben ook een grote speler als GE Healthcare, die zich als een van de eerste verbond aan PITCH. Zij zijn benieuwd wat toekomstige gebruikers van hun producten vinden.” Momenteel lopen er projecten van negen bedrijven. Voor na de zomer liggen er nog acht aanvragen.

Van Dam verwacht dat de toekenning van de beurs, die een looptijd van twee jaar heeft, de bekendheid van PITCH binnen FPH een impuls geeft. “Er zullen nu veel meer studenten mee in aanraking komen.” [Tim Durlinger]

Tineke van Helvert
2020
Monica en Silvia, wat mooi de Comenius beurs toegekend aan jullie voor het PITCH project.
Gefeliciteerd en veel succes.
Martine van Hensbergen
Wat goed Monica! Gefeliciteerd
Eveline Wouters
2020
Wat een mooie opsteker en een boost om verder te werken aan dit netwerk. Veel succes Monica en Silvia!