november

“Bij Domino’s leerde ik met jongeren omgaan”

Marijn Roefs deed drie hbo-opleidingen bij Fontys en staat nu voor de klas als wiskundeleraar. Hij is de eerste student die bij Fontys afstudeerde aan de nieuwe, flexibele lerarenopleiding Wiskunde. Toch is hij pas 25 jaar. Hoe deed hij dat? “Ik heb gewoon veel energie.”

In Venlo studeerde Marijn als voltijdstudent ongeveer gelijktijdig zowel Industrieel Ontwerpen als Werktuigbouwkunde. Na deze studies ging hij aan de slag als werktuigbouwkundige. Maar de hele dag achter de computer zitten, bleek toch niet zo leuk. “Ik vond dat saai en miste contact met mensen.”

Manager Domino’s
Hij ging naar Defensie, maar daar zag hij al na een paar weken dat ‘dat het ook niet was’. Er volgde een baan als manager bij Domino’s. Het was daar dat hij erachter kwam hoe leuk hij het vond om met jongeren te werken. “Het was een uitdaging om ze aan de gang te krijgen”, vertelt hij.

En zo het ontstond hetMarijn Roefs idee om de opleiding leraar Wiskunde bij Fontys in Tilburg te gaan volgen. Die vierjarige ‘flexibele’ deeltijdopleiding deed hij in twee jaar tijd, terwijl hij ook nog eens – vanaf het tweede jaar – bij het Summa College (mbo) in Eindhoven aan de slag ging.

Geen vrijstellingen
Hoe deed hij dat? Had hij veel vrijstellingen? “Nee, alleen voor een aantal wiskundige vakken, wat maar een klein onderdeel was”, zegt hij. “Ik leerde veel van die baan bij Domino’s. Maar ik kreeg er geen vrijstelling voor. Maar doordat ik de flexibele route deed, kon ik wel veel meer zelf bepalen hoe ik door de opleiding ging. Ik kreeg daarbij hulp van een studieloopbaanbegeleider en deed bijvoorbeeld de pedagogische vakken thuis, naast mijn stage.”

Verder was het volgens de voormalige Fontys-student vooral ‘goed plannen’ en ‘hard werken. “Ik kan ook moeilijk stilzitten”, zegt hij lachend. “Voordeel was dat ik mijn werk bij het Summa College als stage kon inzetten.”

Op zijn plek
En nu staat hij dus voor de klas, naar eigen zeggen helemaal op zijn plek. “De variëteit in leeftijd onder mbo-leerlingen is groot: van 15, 16 tot 27, 28 jaar en ik zit daar precies tussenin. Ik kan goed met deze groep omgaan omdat ik even oud ben.”

Op het mbo zitten volgens Roefs niet per se jongeren die graag in de schoolbanken zitten. “Maar ik ga na de lessen bij ze zitten, we maken plezier en ik heb echt contact met de leerlingen. Het is dan makkelijker om daarna weer serieus aan de slag te gaan.” [Petra Merkx]