Bestuur komt voor de zomer met plan voor lectoraten
Het ontbreekt hogescholen aan een koers, visie en langetermijndoelstellingen aangaande hun lectoraten. Dat blijkt uit een onderzoek van de Vereniging van Lectoren (VvL) onder 90 lectoren en hbo-onderzoekers. Fontys heeft zeker wel een visie, stelt bestuurder Arian Steenbruggen. “Nog voor de zomer willen we met een plan komen."
U bent van mening dat er bij Fontys al lange tijd aantoonbaar goed en gewaardeerd onderzoek wordt uitgevoerd?
“Inderdaad. In ons strategisch plan, Fontys for Society, hebben we een zestal inhoudelijke kennisthema’s benoemd. Die thema’s hebben we georganiseerd in centers of expertise en kenniscentra om ons onderzoek te versterken. Onze lectoren zijn zowel met de instituten verbonden als met deze centers of expertise en kenniscentra.”
Toch moet er vast nog wel het een en ander gebeuren?
“Een logisch vervolg op deze beweging is om beter te kijken naar de samenhang van lectoraten. Ook willen we onderwijs en onderzoek nog meer met elkaar vervlechten. En we gaan ervoor zorgen dat de kennisthema’s goed zijn afgedekt.”
Waar staat Fontys in de ontwikkeling van lectoraten?
“Op dit moment hebben we zo’n 41 lectoraten, 47 lectoren en nog 4 vacatures voor lectoren. De lectoraten staan niet allemaal op precies hetzelfde punt in hun ontwikkeling. Het ene lectoraat is verder ontwikkeld, en het andere is langer bezig.”
Hoe kijkt u tegen praktijkgericht onderzoek aan?
“Het is een primaire taak naast het bieden van onderwijs. Daarom stellen we lectoren aan, richten we lectoraten in en zijn we bezig met hybride leeromgevingen. We vinden het belangrijk dat iedereen bijdraagt aan onderzoek, net als aan het onderwijs, direct of indirect. Met onderzoek verbeter je je vak, jezelf, de student en werk je aan de beantwoording van maatschappelijke vragen.”
Wat gaat goed en wat kan er nog beter?
“De kwaliteit is prima op orde. Dat checken we met de uitgangspunten van basiskwalificatie onderzoek, een landelijke richtlijn. We hebben een commissie lectoren en lectoraten die aanvragen voor lectoraten beziet en het College van Bestuur advies geeft. Er is steeds meer aandacht en oog voor onderzoek, van binnenuit en ook van buitenaf. Waar we aan werken is de samenhang, de betrokkenheid bij onderzoek, evenals het volume om onderzoek te vergroten.”
Er gaan stemmen op om de functie van lector te verankeren in de wet en lectoren een vergelijkbare waardering te geven ten opzichte van hoogleraren binnen universiteiten.
“De functie van lector binnen het hbo is vergelijkbaar met die van hoogleraar binnen een universiteit. En omdat die functie is vastgelegd in de wet, moeten we daar met de lector ook naartoe. Wel heeft het hoger onderwijs in zijn algemeenheid nog een professionaliseringsslag te maken. De functie van lector is een eervolle functie die je via een aantal stappen bereikt, waarin je steeds meer je onderzoeksbekwaamheid en professionalisering laat zien. Dat is nog niet uniform vastgelegd en is vaak overal een beetje anders.”
Het hbo moet van ver komen.
“Je moet je voorstellen dat het eerste lectoraat in 2001 is geïnstalleerd, waar de universiteit al sinds mensenheugenis onderzoek doet. Toch vind ik dat er al best wat stappen zijn gezet: we hebben een lectorenraad, een lectoren- en lectoratencommissie, de lectoren hebben een positie en inschaling in het functiehuis en er zijn middelen voor de centers of expertise, kenniscentra en lectoraten. Tegelijkertijd hebben we daar als Fontys, net als andere hbo's, nog best wat stappen te zetten. En dat gaan we ook zeker doen, dat is onderwerp van gesprek.” [Marieke Verbiesen]
Het onderzoek van de Vereniging voor Lectoraten is gepubliceerd in de nieuwsbrief ‘wintereditie 2022’.
Dan ook de opdracht meegeven om door lobby -en tender activiteiten minstens 4x je jaarsalaris binnen te halen dankzij betaalde onderzoeksopdrachten en dergelijke.
Zo gaat dat ook in de grote professorale mensenwereld van de universiteiten.
Wat een vooruitzicht : pakweg 50 lectoren die ieder een half miljoen per jaar scoren. Netto graag.
Succes.
Peter van den Broek