Tilburg,

Belgen bij Fontys (5): “Belgen zijn volgzamer”

De Belgen bij Fontys vormen een bijzondere groep. Zij zijn ‘internationaal’ maar ook weer niet. Qua taal en historie staan ze een stuk dichter bij Nederland dan andere buitenlanders. Met alle onderlinge grappen van dien… Hoe is het voor Vlamingen om te werken of studeren in Nederland? We vroegen het vijf Belgen. Vandaag deel 5: docent Jan Plasman.

door Frank van den Nieuwenhuijzen
Docent Jan Plasman (Academie voor Beeldende Vorming/FHK) werkt al 25 jaar bij Fontys. “Maar als kind van een Nederlandse vader en een Vlaamse moeder sta ik eigenlijk al mijn hele leven tussen twee werelden.” Voor hem is het opvallendste verschil tussen beide buren: Nederlanders geven (veel) sneller hun mening. “Belgen zijn terughoudender. Ik denk dan: Weg met die misplaatste bescheidenheid! Belgen zitten vaak sterk op de inhoud. Profileer je daarmee dan.”

Naast FHK is Plasman ook werkzaam bij de Tilburgse lerarenopleiding (FLOT). “De zaakjes bij Fontys zijn goed geregeld. Bovendien is de financiële beloning beter dan in België, al worden daar meestal wat minder uren gemaakt.” Ook Plasman ervaart de organisatiestructuur als horizontaler dan in het hiërarchische België. “Daar wordt verandering vaak van bovenaf gestuurd. In Nederland ligt het zwaartepunt meer op de vloer. Uiteraard bepaalt de ‘top’ ook hier het beleid. Alleen: het docententeam handelt autonomer bij de concrete invulling ervan. Zo heb je als docent toch grotere vrijheid.”

Een ander onderscheid: Nederlanders zijn initiatiefrijker. “Zij hebben eeuwenlang de zeeën bevaren en overal handel gevoerd. Daaruit moet je haast wel zelfvertrouwen putten. Belgen zijn minder doortastend, volgzamer ook. Als kind op de basisschool heb ik talloze vakanties besteed aan het schilderen van ons klaslokaal. Ik offerde mijn vrije tijd en de schooldirecteur hoefde het niet eens te vragen. Het dienende karakter zit diep bij de Belgen.”