november

Aantal hbo-eerstejaars gedaald naar normaal niveau

De instroom van nieuwe hbo-studenten is dit studiejaar met 8,7 procent gekrompen en zit weer op het niveau van vóór de coronacrisis. Er studeren nu in totaal 492.806 studenten in het hbo, 0,5 procent meer dan vorig studiejaar.

Dat blijkt uit de voorlopige cijfers, die de Vereniging Hogescholen vandaag bekendmaakte.

In voorgaande jaren steeg het aantal eerstejaars hbo-studenten steeds, met een flinke piek in de coronacrisis. De daling van dit jaar viel dus te verwachten. De instroom komt uit op het niveau van 2019.

Fontys daalt minder
Bij Fontys is de instroom overigens iets minder gedaald dan gemiddeld: 7,6 procent. Er zijn grote verschillen in de domeinen. Bron schreef eerder over de grote afname van eerstejaars bij de pabo’s en de enorme toename bij Vastgoed en makelaardij.

Bij de grootste stijgers zitten verder de opleidingen Leraar Speciaal Onderwijs, Automotive, Bedrijfskunde en International Business. Onder de grootste dalers: Commerciële Economie, Pedagogiek, Personeel en Arbeid en Sportkunde.

Associate degree groeit
In totaal staan er nu 492.806 studenten ingeschreven bij de hogescholen, nog altijd een half procent meer dan vorig jaar. Vooral bij de associate Bij de pabo's van Fontys daalde de instroom.degree-opleidingen groeide het totale aantal inschrijvingen opnieuw flink, van ruim 18 duizend vorig collegejaar naar ruim 20 duizend nu.

In 2020 groeide het hbo explosief. Het centraal eindexamen ging vanwege de coronacrisis niet door zodat bijna alle havisten slaagden en konden gaan studeren.

Bovendien namen scholieren in de crisis geen tussenjaar: ze konden niet reizen en werk lag niet voor het oprapen. Ook veel mbo’ers gingen liever doorstuderen dan in de crisis een baan zoeken.

Universiteiten
De Nederlandse universiteiten blijven in trek: dit collegejaar staan er 340.700 studenten ingeschreven, blijkt uit voorlopige tellingen. Dat is een toename van 4 procent vergeleken met vorig jaar.

Het betekent opnieuw een record voor de Nederlandse universiteiten, hoewel het aantal bachelor- en masterstudenten minder hard stijgt dan vorig collegejaar: toen groeide de totale studentenpopulatie met 8 procent. Sinds het jaar 2000 is het aantal studenten verdubbeld.

Internationale studenten
De groei wordt volgens de Vereniging van Universiteiten (VSNU) met name veroorzaakt door internationale studenten. Dit jaar komt ongeveer 29 procent van de nieuwe bachelorstudenten uit het buitenland, terwijl dat aandeel de afgelopen twee jaren nog op 24 procent bleef steken. De meeste internationale bachelor- en masterstudenten komen uit Europa: 60 duizend van de bijna 80 duizend.

Het aantal eerstejaars studenten uit het Nederlandse vwo daalde dit jaar met 14 procent. Daarmee is hun aantal weer terug op het niveau van vóór corona.

In februari 2022 volgen de definitieve inschrijvingscijfers, nadat ze zijn gecheckt door het ministerie. Dan zijn er ook gegevens per hogeschool en opleiding beschikbaar. Die cijfers wijken meestal niet veel af van deze voorlopige cijfers. [HOP, Petra Merkx]