juli

Zorg: wat voor baan wordt het?

Welke banen kunnen studenten die nu bij Fontys studeren, in de toekomst verwachten? En welk salaris zullen ze daarbij verdienen? Moeten ze zich zorgen maken over nieuwe technologieën? Bron gaat over verschillende branches in gesprek met lectoren en docenten. Vandaag: zorg.

De zorgbranche is een branche die constant in beweging is. Er worden om de haverklap nieuwe technieken of behandelingen ontwikkeld en nieuwe eisen gesteld. Aan zorgmedewerkers de soms bijna onmogelijke taak om de boel bij te benen. Met de coronaperiode als perfect en herkenbaar voorbeeld. Wat kunnen we van de toekomst verwachten? Jelle Reijngoudt, lecturer practioner bij Fontys, vertelt erover.

Welke veranderingen zie jij binnen de zorg?
“Er zijn veel veranderingen gaande. Je ziet innovatie op het gebied van zorg en bovendien wordt er steeds meer verwacht van verpleegkundigen. Maar ik merk ook dat er de laatste tijd veel behoefte is aan capaciteitsplanning. Daar zijn veel tekorten in. Managers schuiven het door naar de werkvloer, maar verpleegkundigen zijn hier niet voor opgeleid. Er zijn te weinig zorgverleners die goed kunnen plannen.”

Welke banen binnen de zorg zie jij ontstaan?
Jelle Reijngoudt“Ik denk dat er vooral banen zullen ontstaan die gericht zijn op zelfredzaamheid. Denk aan leefstijlcoaches die zich richten op stoppen met roken of het omgaan met stress. Maar ook naar schuldhulpverlening of mantelzorgmakelaars. Vijf jaar geleden had nog nooit iemand van mantelzorgmakelaars gehoord, maar in de toekomst kunnen we niet zonder deze mensen die mantelzorgers ondersteunen in het zoeken van passende hulp.

Wat ik ook zie gebeuren, is dat zorg steeds meer van het ziekenhuis naar de wijk verplaatst. Patiënten moeten veel dingen zelf regelen of kunnen. Maar weinig opleidingen spelen daar al op in. In Rotterdam heb je een curriculum dat gericht is op wijkverpleging. Fontys had een minor, maar daar zijn ze mee gestopt omdat er te weinig inschrijvingen waren. En dat snap ik ook wel; wijkverpleging is niet sexy genoeg.”

Welke banen zullen verdwijnen?
“Met name de helpende functies, niveau 2 op zorggebied. Bij wijkverpleging gebeurt dat al. Iedereen vraagt tegenwoordig om niveau 3. Er wordt meer kwaliteit geëist, maar tegelijkertijd wordt er niet stilgestaan bij het feit dat er een groot tekort aan zorgmedewerkers is.”

Maak je je zorgen over technologische ontwikkelingen?
“Nee. Ik zie het niet voor me dat een patiënt over veertig jaar wordt gewassen door een robot. Dan krijg je een soort wasstraat-idee. Ziet er misschien leuk uit, maar het is niet realistisch. Wat er wel gebeurt, is dat er steeds meer samenwerkingen met ICT’ers komen. Ik geloof er heilig in dat je straks aan de hand van een productiemodel kunt voorspellen hoe lang iemand in het ziekenhuis ligt.

Verder verandert het werk van een chirurg ook door de opkomst van technologische ontwikkelingen. Een groot deel van de operaties wordt uitgevoerd met behulp van een camera. Vroeger was dat niet zo. Als je in een buik moest kijken, moest die buik opengesneden worden. Robots kunnen in dit soort situaties ondersteuning bieden, maar ze gaan een zorgmedewerker nooit vervangen.”

Tot slot: hoe zit het met de salarissen?
“Salarissen in de zorg zijn niet verkeerd, zeker voor afgestudeerde hbo’ers die een beetje kunnen onderhandelen. Maar een zorgmedewerker hoeft in de toekomst niet te rekenen op een flinke loonstijging.

Enerzijds is er een tekort aan medewerkers, waardoor je zou denken dat ze meer kunnen vragen. Maar aan de andere kant is de betaalbaarheid van zorg een groot probleem in Nederland. Er is voor 2030 een bedrag van bijna 100 miljard begroot, maar we weten nu al dat we per jaar miljarden tekortkomen. Verwacht dus geen hoge salarissen. Je mag blij zijn als de inflatie überhaupt wordt gevolgd.” [Karen Luiken]