september
2023

Willem Louwers scoort internationaal met zijn wodka

Een grote mijlpaal voor Willem Louwers. De oud-student heeft vorige week een belangrijke prijs gewonnen met een product dat hij tijdens zijn opleiding bij Fontys bedacht. Zijn wodkamerk LOUERS is verkozen tot beste ultra-premium wodka ter wereld.

De prijs is gewonnen bij Wodka Masters, een wedstrijd die ieder jaar georganiseerd wordt door The Spirits Business, het grootste drankenplatform van de wereld. Louwers deed voor het eerst mee en schoot meteen raak. Tijdens een blind tasting, waarbij wodka blind wordt geproefd door een panel van experts, kwam zijn drankje als beste uit de test. Louwers won de Masters Medaille, de hoogste onderscheiding in de wedstrijd.

Willem LouwersDe eerste plannen van de wodka werden ontwikkeld toen Louwers in zijn derde jaar van de opleiding Technische Bedrijfskunde de minor Ondernemerschap volgde. Daar kwam het product in de kinderschoenen te staan, pas later kreeg het meer vorm. “In mijn vierde jaar studeerde ik af binnen mijn eigen bedrijf en daarna heeft het nog twee à drie jaar geduurd voordat het product van concept naar realiteit ging. In 2021 hebben we de wodka gelanceerd”, zegt Louwers.

Status
In een eerder interview met Bron vertelde Louwers al dat hij alle andere flessen wodka veel op elkaar vond lijken en dat hij daardoor op zijn idee kwam. “Qua uiterlijk, maar ook qua smaak lijken andere wodka’s op elkaar. Als je er tien proeft, is het lastig om bepaalde merken eruit te halen. Bovendien zie je tegenwoordig steeds vaker dat mensen een fles wodka kopen om zich te onderscheiden of status over te brengen. Met dat idee ben ik aan de slag gegaan.”

LOUERS staat voornamelijk bekend om zijn design: de fles is zilver van kleur, heeft een lampje en is voorzien van spikes. Op dat vlak wist Louwers al dat hij succes boekte. Maar nou heeft hij dus ook erkenning gekregen voor de kwaliteit van zijn drank. “We wisten dat het design van de fles er goed uitzag. Daar kregen we immers veel positieve reacties over. Maar we wilden ook erkenning krijgen voor de kwaliteit van de drank die ín de fles zit. Dat is nu gelukt.”

Wereld veroveren
LOUERS is momenteel in 38 landen verkrijgbaar, maar Louwers hoopt dat meer landen zich in de komende jaren bij dat lijstje aansluiten. “We willen onze voetdruk in Europa verder uitbreiden, ik denk namelijk dat daar veel te halen valt. Maar we willen ook uitbreiden naar de markt in Azië en Amerika. We proberen nu stapje voor stapje de juiste partijen te vinden. Je kunt niet meteen de hele wereld veroveren.” [Karen Luiken]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Paul van Schelt
2023
Mooi om te zien dat ondernemers die volhouden en in hun product en markt geloven er wel komen. En dat steun vanuit Fontys CvO en StudentOndernemersRegeling duidelijk toegevoegde waarde oplevert.
Gefeliciteerd Willem.