november

Je eigen fles vodka op de markt brengen tijdens je stage

Willem Louwers heeft pas te horen gekregen dat hij tot de nieuwe studentondernemers behoort die zijn toegelaten tot de Fontys Studentondernemersregeling. Dit betekent dat hij de komende tijd de ruimte en middelen krijgt om meer uit zijn eigen onderneming te halen tijdens zijn studie. En met zijn eigen onderneming wil hij een unieke fles vodka op de markt brengen. Van het duurdere segment.

“Ik heb de luxe markt altijd heel interessant gevonden”, vertelt Willem. “En ik wil een luxere variant van vodka op de markt brengen, ook al ben ik er zelf niet per se een liefhebber van. Ik heb vooral voor dit product gekozen, omdat hierveel te halen valt op gebied van uitstraling.”

Minor ondernemerschap
Willem is twintig jaar en student Technische Bedrijfskunde aan Fontys in Eindhoven. “Het idee van mijn eigen bedrijf is ontstaan tijdens mijn minor Explore your Entrepreneurship. Ik heb bewust voor de studie Technische Bedrijfskunde gekozen omdat ik graag een eigen bedrijf wil runnen. Ik had niet voor ogen wanneer ik daarmee zou beginnen. De oproep om deel te nemen aan het traject voor de ondernemerschapsstatus kwam mij onder ogen. Dit leek mij een goed moment om met mijn bedrijfsidee aan de slag te gaan.”

De flessen vodka die Willem op de markt wil gaan brengen, verschillen van de huidige bestaande flessen onder andere in type glas, etiket en design. En de vodka zelf is van het 'ultrapremium klassement'. “Ik was getriggerd door de vraag waarom mensen soms veel geld uitgeven aan een fles drank. Toen viel mij op dat flessen vodka vaak erg op elkaar lijken. Mensen geven veel geld uit aan een fles drank wanneer de verpakking onderscheidend is. Met dit idee ben ik gaan nadenken over een nieuw ontwerp dat duidelijk anders is.”

Prototype
Inmiddels is er een prototype gemaakt van de fles die Willem heeft ontworpen. Ook is er marktonderzoek geweest of deze fles in de smaak valt. "Op dit moment wordt er gekeken naar interessante partijen die samen met mij de productie en distributie kunnen regelen.

Dat Willem geïnteresseerd is in het luxe segment dat blijkt wel uit de prijsindicatie van zijn flessen vodka. De prijzen staan nog niet helemaal vast, maar voor mijn fles ben je al snel een paar honderd euro kwijt in een exclusieve nachtclub.". De flessen die in de winkel te koop zijn, zullen natuurlijk goedkoper zijn. De prijzen in de horeca liggen altijd hoger.” Willem wil zich op beide markten gaan richten, zowel horeca als de winkels. Maar de focus ligt net iets meer op het uitgaansleven. “De fles zoals ik hem heb ontworpen heb, is meer bedoeld voor het effect in de clubs.”

Vanaf februari zou Willem stage gaan lopen binnen een bedrijf om daar vervolgens bij te gaan afstuderen. Nu hij is toegelaten tot de Fontys Studentenondernemersregeling maakt hij kan om ‘stage’ te gaan lopen binnen zijn eigen bedrijf en dus te tijd en ruimte heeft om zijn vodkafles meer op de markt te gaan zetten. [Renée de Kruif]

Foto 1 Willem Louwers
Foto 2 Bestaande flessen vodka