Werken we straks thuis of op de campus?

We mogen weer een klein beetje fysiek onderwijs geven. Weg uit het thuiskantoor! Maar als we weer compleet fysiek les gaan krijgen en geven, wat leerden we dan van deze coronaperiode? Die vraag stelt Fontys-docent Erdinç Saçan in deze opiniebijdrage.

Ik schrok van een zin tijdens het lezen van een artikel in Bron: “Hopelijk kunnen we vanaf 26 april weer hoorcolleges op de campus aanbieden."  Hoorcolleges? Die kun je online ook 100 procent formidabel uitvoeren. Studenten willen met elkaar aan de slag. Willen samenwerken. Willen real life problemen oplossen. Die zitten niet te wachten op een hoorcollege…

Hopelijk gaat de discussie binnen Fontys ook hierover. Bij Fontys Hogeschool ICT hebben we al heel lang geen hoorcollegezaal meer. Doen we niet. Korte inspiratiesessies van max een half uur. Daarna aan de slag. Learning by doing!

Dat is, hoop ik, wat blijft. En die inspiratiesessies? Die kunnen ook online. De docent moet meer en gaat meer coachen, vragen stellen, individueel en groepen aanspreken, helpen!

Thuiswerken
Voor kantoorwerk wordt verwacht dat er grotere verzamelruimten en minder persoonlijke werkplekken komen, veranderingen die worden aangewakkerd door het succes van thuiswerken. Bedrijven als Google, Microsoft en Walmart kondigden al hybride Erdinç Saçanwerkmodellen aan waarbij medewerkers minimaal een paar dagen per week op afstand kunnen blijven werken.

Ook Fontys heeft aangegeven dat deels thuiswerken, voor wie het wil en als het werk het toelaat, na corona geen uitzondering meer zal zijn.

Er is al veel wetenschappelijk onderzocht over voor- en nadelen van hybride werken. Het geeft werknemers meer flexibiliteit en de productiviteit is hoger bij thuiswerken dan op kantoor. Aan de andere kant bemoeilijkt thuiswerken informeel contact en treedt ‘Zoom-vermoeidheid’ - of in het geval van Fontys ‘Teams-vermoeidheid’ - op.

Dankzij de nieuwe thuiswerkarrangementen zijn de vergaderingen aanzienlijk langer, zijn de chats met 45 procent gestegen en werden er 41 miljoen meer e-mails verzonden in één maand alleen (februari 2021) in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar.

Overwerkt
Volgens een recente studie van Microsoft ‘hunkert’ bijna tweederde van 31.000 ondervraagde voltijdse werknemers of zelfstandigen naar meer persoonlijke tijd met hun teams. Meer dan een derde klaagt dat hun bedrijven 'te veel van hen vroegen' wanneer ze niet op kantoor waren. Velen voelen zich daardoor overwerkt of zijn zelfs gewoon uitgeput.

Een collega vertelde me het volgende. Hij heeft een ‘thuiswerkplek’ waar hij voorheen op zijn mondharmonica speelde en leuke films keek. Sinds hij thuis moet werken zit hij op zijn plekje alleen om te werken. De plek is een directe associatie geworden met 'werk'. Hij speelt amper nog mondharmonica en kijkt ergens anders tv.

Wie ik ook spreek, collega’s of externen: iedereen ‘snakt’ weer naar fysieke contact. En toch, als je er verder over door praat merk je wel dat de meesten een hybride vorm zien zitten. Omarmen die zelfs. Je hoeft echt niet iedere dag naar kantoor en je hoeft ook niet elke vergadering fysiek te doen. Zeker als je eigenlijk op een ander locatie werkt.

Mensen met kinderen hebben het wel vaak over uitdagingen, vooral tijdens thuisonderwijs. Dat was echt geen pretje. Maar letterlijk in je pyjama aan het werk te gaan, zonder al te veel zorgen over wat je aan moet doen, is soms wel lekker. Als het sneeuwt en het is ijskoud is thuiswerken ook ideaal.

Thuiswerken heeft een trits aan voordelen die iedereen wel kan opnoemen. Ik geloof zelf heilig in een hybride vorm. Een à twee dagen per week thuis en de rest fysiek, op school. Heerlijk!

Erdinç Saçan geeft les aan Fontys Hogeschool ICT. Hij schrijft regelmatig columns en opiniestukken voor Bron en andere media. Deze bijdrage is een afgeleide versie van een artikel dat hij eerder publiceerde bij Marketingfacts.