Eindhoven, Tilburg, Venlo,
april
2021

Hoe gaan de Fontys-instituten 26 april weer ‘beetje open’?

Het is bijna zover. Hogescholen en universiteiten mogen eind deze maand de deuren weer een beetje openen. Dat betekent dat ook Fontys-instituten weer open mogen voor fysiek onderwijs. Hoe gaan ze dat aanpakken?

Het hoger onderwijs mag vanaf 26 april weer een dag open voor onderwijs op de campus – vooralsnog alleen als de besmettingscijfers dat toelaten. Ook blijven basisregels als 1,5 meter afstand bewaren en mondkapjes dragen gelden.

Kunstopleidingen
Niet voor alle opleidingen betekent het dat Tijdens de zangles bij staat er een scherm tussen student Bella en de docent.er dan veel méér mogelijk is. Voor Fontys Hogeschool voor de Kunsten (FHK) verandert er bijvoorbeeld niet heel veel. De school heeft veel praktijkonderwijs en daarvoor mogen studenten al dagelijks naar hun onderwijsgebouw in Tilburg komen.

“We hopen wel op versoepelingen, al dan niet in combinatie met sneltesten, voor het toelaten van publiek bij toekomstige optredens”, zegt Mariëlle Hulshoff, woordvoerder van de FHK.

In gesprek gaan
Voor andere instituten komen er door de aangekondigde versoepelingen wel extra mogelijkheden. Zoals voor Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS). “We gaan de student centraal stellen als ze weer naar school komen. We zetten die dag niet in voor hoorcolleges, maar voor opdrachten en voor het in gesprek gaan met medestudenten” zegt directeur Anton Van den Brink.

Fontys Hogeschool voor Economie Tilburg (FEHT) biedt sinds de lockdown alleen online onderwijs aan. Alleen schriftelijke tentamens vinden fysiek plaats. “Als er versoepelingen komen dan willen we die optimaal benutten”, zegt Jeske van Boxtel, teamleider Bedrijfsbureau van de FEHT.

“Waarschijnlijk komt het er ongeveer hetzelfde uit te zien als de situatie in september dit studiejaar. Studenten kunnen Fontys Sittard (voor corona).een dag per week naar school komen voor fysiek onderwijs."

Roosters aanpassen
Bij Sociale Studies hopen ze ook van harte dat de versoepelingen doorgaan. “Bijna alle lessen zijn nu online omdat wij weinig praktijkonderwijs hebben”, vertelt Gerrit-Jan Kiphardt, manager bedrijfsvoering bij dit instituut.

“Hopelijk kunnen we vanaf 26 april weer hoorcolleges op de campus aanbieden. Daarnaast starten we dan met de werkgroepen voor studenten om over casussen te praten. De roosteraars kunnen ieder moment de roosters zo aanpassen naar het fysieke onderwijs als het moet”, zegt Kiphardt.

Hybride onderwijs
Op enkele locaties van Fontys is voor de lockdown al geëxperimenteerd met hybride onderwijs. Op onder meer de Lerarenopleiding in Sittard en de opleiding Social Work zijn in diverse klaslokalen audio- en videoapparatuur geïnstalleerd.

“Studenten van de lerarenopleiding Campus Stappegoor in 'goede oude tijden'.kunnen de lessen zowel fysiek als online volgen”, zegt Van den Brink. “Dit willen we ook aanbieden ná de versoepelingen.” Voor de studenten die positief getest zijn of kwetsbare studenten is er dan toch de mogelijkheid om de les te volgen.

Bij Sociale Studies kijken ze of het mogelijk is om na de lockdown een verbeterde ‘les-ervaring’ van online lessen te hebben. “We onderzoeken of er meer dynamiek en interactie mogelijk is. Studenten die de les online volgen, willen we net zo actief betrekken bij alles als de studenten op school.”

Situatie Venlo
Bij Fontys in Venlo geldt een unieke situatie. Deze school ligt aan de Duitse grens en heeft veel Duitse studenten die op en neer reizen. “Studenten die vanuit Nederland terug naar Duitsland willen, zijn verplicht zichzelf in Nederland te laten testen. Alleen met een negatieve coronatest van niet meer dan 72 uur oud kunnen ze terug naar Duitsland”, zegt Henning Janssen, directeur van de Hogeschool voor Techniek en Logistiek in Venlo.

Janssen noemt de situatie ‘lastig’. “Maar inmiddels zijn we eraan gewend.” Hij hoopt dat in september de locatie Venlo weer helemaal open kan. “We hebben hele scenario’s uitgewerkt. In principe zijn we klaar om veilig ieder moment open te gaan.” [Sanne van der List]

martin huisman
2021
Het hoger onderwijs mag vanaf 26 april weer een dag open voor onderwijs op de campus – vooralsnog alleen als de besmettingscijfers dat toelaten. Waar komt die 'vooralsnog ...' vandaan? Er is toch geen 'vooralsnog ....'. We gaan toch 'gewoon' open, zonder dat er gekeken moet worden naar besmettingscijfers; of snap ik het nu niet meer?
Redactie Bron
2021
Bron baseert zich op dit stappenplan: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/publicaties/2021/04/13/informatieblad-corona-13-april-2021.
Zie ook het bericht van de Vereniging Hogescholen: https://www.vereniginghogescholen.nl/actueel/actualiteiten/hogescholen-en-coronavirus.