juni

Waarom Faraday niet naar het WK in Montréal ging

Het studententeam van Fontys, Fontys@Work, is er in geslaagd om zich als eerste Nederlandse studententeam ooit te kwalificeren voor het WK RoboCup, op het onderdeel Major League Industrial. Ze zouden daarom deze week in Montréal zijn, maar dat liep net even anders.

door Renée de Kruif
Deze week, van 18 tot en met 22 juni, vindt in Montreál (Canada) de RoboCup 2018 plaats. Het team Fontys@Work won een maand geleden een kwalificatiewedstrijd in Duitsland en daarmee een ticket voor dit WK. Alleen het team zit momenteel niet in Montreál. "Wij kregen pas vorig weekend te horen dat we mochten deelnemen. Dat het team daaarvan niet eerder op de hoogte was, komt door een communicatiefout van de organisatie van de RobotCup", vertelt Ronald Scheer, docent aan het lectoraat Robotics & Mechatronics. "We hoorden het gewoon te laat. Alleen al het transporteren van onze robot Faraday kost minstens twee weken tijd, vanwege douane formaliteiten bij in- en uitvoer. En daarnaast kost het verschepen zo'n vijfduizend euro. En dan is er nog niemand van ons team daar. Dat rond krijgen, onder andere financieel, lukte niet in zo'n korte tijd."

Robot Faraday is een project van studententeam Fontys@Work van Fontys Hogeschool Engineering en ICT in Eindhoven. Deze studenten hebben deelgenomen aan de minor ‘Adaptive Robotics’ van het lectoraat Robotica en Mechatronica.

Uniek
"We hebben ons gekwalificeerd door deel te nemen aan een wedstrijd in het Duitse Magdeburg. Daar deden 34 teams aan mee, uit 14 verschillende landen en daar wonnen we. Het team is dus wel een beetje teleurgesteld dat ze nu niet op het WK zijn. Maar alleen al dat we ons hebben weten te kwalificeren, is heel bijzonder. We beheersen techniek die nog vrij uniek is, dus we hebben naar aanleiding van onze kwalificatie al verschillende aanvragen liggen voor publicaties in wetenschappelijke tijdschriften", zegt Scheer. "Het is ongekend wat er nu allemaal loskomt. En wij gaan ons focussen op het WK volgend jaar in Sydney (Australië) en daar zijn we gewoon bij."

Maar wat kan robot Faraday dat zo bijzonder is? Scheer: "Onze robot bestaat uit een robotarm gemonteerd op een ronddraaiend platform. Faraday kan producten herkennen, zoals schroefjes en moertjes, en ze oppakken en verplaatsen. De robot weet zichzelf door een doolhof te navigeren, dat hij niet kent. Hij maakt dus een plattegrond voor zichzelf en beweegt zo door het doolhof. Onderweg stopt hij als hij een schroef herkent, pakt die op en legt de schroef naast zich neer op het plateau."

Benieuwd hoe dat in z'n werk gaat? Hieronder staat het filmpje dat het team heeft gemaakt in Magdeburg: