Sittard, Tilburg,
december

Voorbereidingsplicht? Geen gek idee zeggen studenten

Studenten willen graag dat politici hen serieus nemen. Prima, stelt docent Ron Ritzen van de Juridische Hogeschool in Tilburg in een opiniestuk. Maar de student mag ook kritisch naar zichzelf kijken. Op het gebied van inzet en motivatie valt volgens hem winst te behalen. Bron peilde reacties bij studenten in Tilburg en Sittard. "Laptops worden in de klas absoluut niet alleen gebruikt voor aantekeningen.”

In zijn betoog benadrukt de docent rechtspsychologie het feit dat studenten recht hebben op goed onderwijs: ze betalen er namelijk flink voor. Wel dienen studenten zich volgens hem te realiseren Campus Sittarddat studeren zwaar gesubsidieerd wordt door de gemeenschap. Het collegegeld dekt immers slechts een klein deel van de werkelijke kosten.

Overheid
Of veel studenten de mening van Ritzen delen, valt te betwijfelen. Dat blijkt uit een rondgang langs diverse studenten Fontys Pedagogiek in Sittard. Derdejaars Leonie vertolkt het gevoel van haarzelf en vijf medestudenten.

“Motivatie en inzet voor mijn studie komen puur vanuit mijn interesse en passie voor het vak. Studenten die tegenwoordig een studie beginnen, moeten gaan lenen. Dat zie ik niet als een steun. Je krijgt niks van de overheid, je leent het en moet het vervolgens allemaal terugbetalen.”

Gastcolleges
In zijn stuk gaat Ritzen onder meer in op gastcolleges. Aan het Britteinde van zo’n les vragen studenten vaak alleen of de inhoud tentamenstof is. Volgens de Fontys-docent vinden studenten alleen dan een college ‘zinvol’.

Student Fontys Lerarenopleiding Tilburg (FLOT) Britt, aankomend docent Duits, reageert: “Gastcolleges kunnen zeker interessant zijn voor de ontwikkeling van mijn denkwijze over het vak. Maar uiteindelijk heb ik wel een diploma nodig, wil ik überhaupt voor de klas kunnen staan.”

Passie
Medestudent Loes deelt haar mening. “Een voldoende halen voor een tentamen is gewoon cruciaal. Maar het bijwonen van colleges is wel ‘gezond’, alleen al vanuit je passie en belangstelling voor het vak.”

Desondanks ziet ze tijdens colleges regelmatig winkelmandjes van Zalando voorbijkomen op verschillende laptopschermen. Er verschijnt een grote grijns op haar gezicht: “Nee, laptops worden in de klas absoluut niet alleen gebruikt voor aantekeningen.”

Voorbereidingsplicht
In zijn opiniestuk wijst Ritzen erop dat een aantal Loes en Roelhogeronderwijsinstellingen onlangs een voorbereidingsplicht in het leven heeft geroepen. Studenten die werkcolleges willen bijwonen moeten hun huiswerk hebben gemaakt.

Soms wordt het huiswerk vooraf zelfs gecontroleerd: wie niet voorbereid is, moet weg. Een schoolse maatregel, die volgens docenten (en sommige studenten) kennelijk nodig is.

FLOT-student Roel is groot voorstander van een voorbereidingsplicht. “Docenten zouden studenten vaker moeten aanspreken op het feit dat ze hun huiswerk niet hebben gemaakt. Ik ben er anders de dupe van, want ik bereid me wel voor.”

Irritant
Loes vult aan: “Docenten geven studenten aan het begin van de les vaak tien minuten de tijd om hun opdracht alsnog af te ronden. Dat is irritant. Je volgt een opleiding tot docent Duits; dan moet je ook genoeg tijd in je studie steken. Ik kom altijd voorbereid de les in, maar zit vervolgens tien minuten voor mij uit te staren.”

Een juiste Nganbalans vinden is volgens de Vietnamese student Ngan cruciaal. De tweedejaars Digital Business Concepts benadrukt dat ze graag voldoendes wil halen. “Tegelijkertijd vind ik nieuwe theorie razend interessant. Collegestof sluit – als het goed is – aan bij je passie en interesse. Dan is het tonen van motivatie volkomen logisch, toch?”

De international geeft eerlijk toe: ook zij scrolt regelmatig met haar muis over haar Facebook-tijdlijn. “Maar wanneer ik les heb in een vak dat ik enorm interessant vind, let ik áltijd op. Soms gebruik ik mijn laptop om begrippen te googelen die ter sprake komen. Dan ben ik zo nieuwsgierig dat ik er direct meer over wil weten.”

Meerwaarde
Tentamens halen, dat lijkt de nummer één prioriteit te zijn bij de Fontys-studenten. De rondgang langs verschillende leerlingen op campussen in Sittard en Tilburg maakt één ding duidelijk: colleges over toetsstof hebben ‘een absolute meerwaarde’. [Femke Molenaar]