maart

Verpleegkunde heeft meer nodig dan een goed salaris

Het zorgpersoneel in ziekenhuizen krijgt er salaris bij. Goed nieuws, maar zal hierdoor de dalende trend in het aantal aanmeldingen van studenten Verpleegkunde stoppen? “Nee, daar is meer voor nodig", zegt Marloes van den Broek, opleidingsmanager Verpleegkunde bij Fontys Mens en Gezondheid.

Van den Broek verwacht dan ook niet meteen een toestroom van nieuwe studenten. Ze wijst erop dat het gaat om het cao-akkoord voor ziekenhuispersoneel. "Andere zorgsectoren blijven nog achter.”

Bovendien merkt ze dat vragen op open dagen van studenten die overwegen om verpleegkunde te gaan studeren, niet gaan over salaris en werkdruk. "Ze willen vooral weten wat de opleiding en het beroep inhouden."

Nicole van AsWat is er dan wel voor nodig om het dalend aantal aanmeldingen tegen te gaan? Veel meer, weet Nicole van As, communicatieconsultent bij Fontys Mens en Gezondheid. “We zijn continu bezig om onze voorlichtings- en wervingsactiviteiten te optimaliseren.

Op dit moment is het beroep vaak in het nieuws om uitdagingen op de politieke agenda te krijgen, zoals bij de staking ‘Zorg op Zwart’, en dat kan ook potentiële studenten en hun ouders beïnvloeden qua beeldvorming van het beroep. “Wij laten tijdens onze voorlichtingen op een realistische manier zien hoe mooi, betekenisvol en maatschappelijk belangrijk dit beroep is”, aldus Van As. "Ook is het werkveld betrokken geweest bij de voorlichtingsdagen. Zorgpersoneel kan als geen ander het juiste beeld neerzetten van het vak.”

Campagne
Een andere troef was de informatiemarkt, waarbij alle gezondheid gerelateerde opleidingen zich presenteerden. “Op deze manier willen we ervoor zorgen dat studiekiezers die in eerste instantie niet aan de studie Verpleegkunde denken ermee in aanraking komen.”

Vorig jaar was er ook al een daling te zien in het aantal eerstejaarsstudenten Verpleegkunde. “We zijn toen een campagne gestart”, vertelt Van As. “Daarmee wilden we niet per se nieuwe studenten werven, maar wel een positiever beeld geven van het beroep.”

Marloes van den BroekTechnologie
Profilering is inmiddels onderdeel van het curriculum. Daarin trekt de opleiding steeds vaker op met het werkveld. Van den Broek: “Potentiële studenten weten niet altijd goed wat er allemaal mogelijk is in de sector. Dat ze als verpleegkundige kunnen werken in het ziekenhuis is duidelijk, maar er zijn zoveel meer plekken waar ze aan de slag kunnen. Door het werkveld een podium te geven op open dagen en met belevingsgerichte dagen in zorginstellingen laten we dit zien.”

Maar instroom komt niet alleen van voltijdsstudenten. “Zij-instromers en duale studenten zijn evengoed belangrijk”, aldus Van den Broek. En ze ziet nog meer kansen: “Door de tekorten in de gezondheidszorg ontstaan ook veel innovaties die het vak interessant maken voor een bredere groep studenten.”

Toch zullen met het vergroten van de instroom de tekorten niet verdwijnen. De vergrijzing is een feit. Er zijn veel minder werkenden dan ouderen. Zorgopleidingen zien zich niet alleen genoodzaakt om naar technologische innovaties te kijken ter ondersteuning van zorgpersoneel, preventie en welzijn worden ook belangrijk. Die kentering zie je nu al in het werkveld.

Samen optrekken
“Daarom is het zo belangrijk om samen op te trekken”, vindt Van den Broek. “Het werkveld kan ons als geen ander vertellen hoe ze te werk gaan en welke ontwikkelingen eraan komen. Het is aan ons om daarop in te spelen in onze opleiding.” [Marieke Verbiesen]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd.