maart

‘Meer loon voor zorgpersoneel is goede eerste stap’

Zorgpersoneel in ziekenhuizen hoeft volgende maand niet meer te staken. Maandagavond werd een akkoord bereikt voor vijftien procent meer salaris, een hogere reiskostenvergoeding en het recht om onbereikbaar te zijn. Volgens Michel Duinkerke, adjunct-directeur bij Fontys Mens en Gezond een goed begin: “Nu moet de beeldvorming in de maatschappij nog veranderen.”

Iedere student wil natuurlijk een baan die goed betaalt. Volgens Duinkerke is dat dan ook een belangrijke randvoorwaarde, maar er kunnen nog meer stappen gezet worden in de zorg. “Ook zaken als minder bureaucratie, meer professionele autonomie, werkplezier, vertrouwen en positieve beeldvorming van de verpleegkundige als professional zijn belangrijk.”

De adjunct-directeur ziet verpleegkundigen dan ook als een betekenisvol en maatschappelijk beroep. “Door, voor en met mensen. Werkplezier en vertrouwen zijn daarbij ontzettend belangrijk. Verpleegkundigen zijn professionals die zelf goede keuzes kunnen maken.

Michel DuinkerkeSlechte maatregelen
Met alleen financiële waardering is het probleem in de zorg dan ook niet opgelost, stelt Duinkerke. Het ziekteverzuim is hoog en mensen die in tijden van corona voorop liepen in de strijd, voelen zich nu afgeserveerd door slechte maatregelen. “Dat beeld blijft nu hangen, terwijl de zorgprofessionals tijdens de pandemie omhooggetild werden en applaus kregen.”

Van verpleegkundigen wordt nog steeds veel verantwoording verwacht qua taken en verrichtingen, bijvoorbeeld in de wijkzorg. Daar lopen mensen in de zorg volgens de adjunct-directeur juist van weg. “Je doet het voor de mensen, niet om heel de dag achter je laptop rapporten te schrijven en je uren te verantwoorden.”

Meer waardering
Om tot een positiever beeld van verpleegkundigen en hun werkomstandigheden te komen, is dus niet alleen een salarisverhoging of onkostenvergoeding nodig. “Verpleegkundigen moeten ook gewoon meer gewaardeerd worden voor het betekenisvolle werk dat zij doen. De werkdruk en het ziekteverzuim moeten naar beneden en het werkgeluk omhoog. Dit zijn belangrijke elementen voor positievere beeldvorming. Zie verpleegkundigen als professionals, niet alleen in de thuiszorg of het ziekenhuis, maar ook bij de GGD, in de ouderenzorg, psychiatrie en de gehandicaptenzorg. Dat maakt uiteindelijk echt het verschil.”

Renske Mol sluit zich daar als docent en coördinator binnen de deeltijdopleiding Verpleegkunde volledig bij aan. “Een beroep dat zo maatschappelijk relevant is verdient een net zo’n relevante vergoeding. En nee, salaris is niet zaligmakend als het gaat om werkplezier. Het zelf kunnen roosteren, uitdagingen aangaan en zichzelf blijven ontwikkelen is voor zorgpersoneel ook ontzettend belangrijk.”

Onbetaalbaar werk
De coördinator drukt daarnaast ook op het hart dat deze nieuwe arbeidsvoorwaarden alleen gelden voor het ziekenhuiswezen en niet voor al het zorgpersoneel dat Nederland kent. “Veel aandacht gaat naar de zorg in de ziekenhuizen. Dat was in coronatijd ook zo. Daarmee wordt onvoldoende recht gedaan aan het brede veld van de gezondheidszorg en in hoogcomplexe situaties, waar ook verpleegkundigen werken. Het zou mooi zijn als deze cao anderen inspireert. Salaris is zeker belangrijk, maar het feit dat je als verpleegkundige van betekenis kunt zijn op momenten die er écht toe doen, is onbetaalbaar. Dat maakt dit beroep zo waardevol.” [Noëlle van den Berg]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd