maart

Verkiezingen (3): ‘Bsa kan in je nek hijgen’

In de aanloop naar de landelijke verkiezingen van 17 maart spreekt Bron elke week een Fontys-expert over een politiek issue. Deze week deelt Elke van Kessel (studentlid medezeggenschapsraad) haar mening over de stelling: ‘Het bindend studieadvies houdt de ontwikkeling van studenten tegen.

Een bindend studieadvies (BSA) houdt in dat een student in de propedeusefase van zijn opleiding een bepaald aantal studiepunten moet halen. Wanneer hij deze studiepunten niet haalt, mag hij de opleiding niet voortzetten.

Het bindend studieadvies kan de ontwikkeling van studenten tegenhouden”, zegt Elke van Kessel, voorzitter van de studentenfractie van de Centrale Medezeggenschapsraad (CMR) van Fontys.

Overstap is grote verandering
“Ik geloof dat elke student zich op een andere manier ontwikkelt. Maatwerk in het onderwijs vind ik belangrijk, en het BSA kan hier een belemmerende factor in zijn. Opleidingen moeten naar meer factoren kijken dan alleen behaalde studiepunten, zoals naar de motivatie van een student.”

De overstap naar het hoger onderwijs is ten slotte een grote verandering, zegt Elke. “Studenten komen in een nieuwe stad en op een nieuwe opleiding, die ze naast open dagen eigenlijk nog niet kennen. Ze moeten even de tijd krijgen om daaraan te wennen.”

Versoepeling
Tijdens de coronacrisis hebben veel onderwijsinstellingen besloten het BSA uit te stellen naar het tweede jaar. “Uit onderzoek is gebleken dat er veel minder uitval is onder studenten in het propedeusejaar sinds het BSA is uitgesteld. Het BSA kan in je nek hijgen”, vertelt Elke. “Het kan demotiverend werken.”

Hogeschool Zuyd heeft als eerste hogeschool het bindend studieadvies afgeschaft, vanaf 1 september 2021. “Dat vind ik een mooie stap, omdat dit mij toont dat ze bij Hogeschool Zuyd echt persoonlijke aandacht hebben voor de studenten als individuen”, zegt Elke.

“Ik ben blij dat ze ervoor hebben gekozen de studenten niet alleen te beoordelen op het behaalde aantal studiepunten. Ik hoop dat Fontys ook voor versoepeling van het BSA gaat.”

En wat stemt Elke?
Bron vraagt de geïnterviewden in deze rubriek wat ze - in het licht van de stelling - gaan stemmen, maar Elke is daar nog niet over uit zegt ze: “Ik weet het nog niet.” [Bram Keeris]

Fontys doet op dit moment onderzoek naar de vraag of het bindend studieadvies studenten helpt in het vervolg van hun opleiding.