januari

'Verkiezing Docent van het Jaar is niet inclusief'

De centrale medezeggenschapsraad van Fontys wil dat de opzet van de verkiezingen voor Docent van het Jaar onder de loep wordt genomen. Die is niet zuiver en niet inclusief, aldus de raad.

Begin deze maand werd tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst weer de uitslag van de traditionele verkiezing van de Docent van het Jaar bekendgemaakt. “Ik ben heel erg voor feestjes. Maar ik vroeg me af of dit wel van deze tijd is”, aldus Mirjam Brussée van de personeelsfractie, gisteravond tijdens een vergadering van de centrale medezeggenschapsraad (cmr).

Bestuurslid Hans Nederlof antwoordde daarop dat hij het eigenlijk gewoon mooi vindt dat zo’n verkiezing wordt gehouden. “We zijn een onderwijsinstelling en docenten zijn dus heel belangrijk. Dan is het mooi om eens per jaar een docent in het zonnetje te zetten.”

Tegen die opmerking maakte een ander lid van de personeelsfractie, Rosemarie Moonen, weer bezwaar. “Dat vind ik niet inclusief. Je pikt er één groep uit. Terwijl onderwijsondersteuners net zo goed onmisbaar zijn.”

Niet in beeld
Vervolgens ontspon zich een discussie die aantoonde dat zowel onder de studenten- als onder de personeelsfractie voor- en tegenstanders van de verkiezing te vinden zijn. Sanna Goossens van de studentenfractie zat tweemaal in de jury van de verkiezingen. “Ik denk dat veel docenten die even goed zijn als de genomineerden niet in beeld komen omdat er toevallig geen studenten zijn die hen hebben genomineerd.”

Veel studenten, zo klonk het ook, weten niet eens dat er een verkiezing is en dat ze dus een van hun docenten kunnen voordragen. Ook werd verwezen naar het feit dat een docent die werkt bij een grote opleiding meer kans maakt op stemmen dan iemand die bij een kleinere opleiding werkt.

Waarop een lid van de personeelsfractie weer opriep om dit evenement toch vooral niet “te slachtofferen op het altaar van woke”. Haal daarom niet iets weg, zo luidde de aanbeveling, maar voeg iets toe.

Nederlof zegde toe dat het college van bestuur er zich over gaat buigen. “We nemen het mee. De boodschap is duidelijk: een feestje is goed, maar het moet beter doordacht gebeuren.” [Jan Ligthart]

Ewoud Jansen
2023
Was inderdaad een weinig inclusief feestje. Alleen maar vrouwen onder de genomineerden en allemaal afkomstig uit de pedagogische hoek ;).
Edwin Schravesande
2023
In het kader van het stimuleren van open educational resources zou het wel leuk zijn om behalve de docent van het jaar ook 'de open leeromgeving van het jaar' te verkiezen.
Ingrid
2023
Geen docent van het jaar, geen ondersteuner van het jaar, maar 'gewoon' medewerker van het jaar!
Jochem Goedhals
2023
Wat mij betreft moet de prijs zeker blijven bestaan en niet op het 'woke altaar' sneuvelen.

De oplossing is simpel > we zijn allemaal Fontys medewerkers en werken allemaal ten dienste van een maatschappelijk doel.
Dus ik denk daarbij bv aan een Fontys brede verkiezing rondom..
1) impactvolle stille kracht
2) krachtige verbinder
3) grensdoorbrekende innovator
4) oplossingsgerichte doener

Wat dat betreft zou ik het passend vinden om niet perse kritischer te kijken naar deze prijs maar naar de algemene tendens bij Fontys. En dat we het toch vaak 'denigrerende verschil' uit onze organisatie en functiehuis gaan halen. Wat dat betreft zijn de gaande ontwikkelingen rondom verhuizen van de diensten off campus, uitbesteden van zowat alle hospitality diensten voor mij urgenter om bespreekbaar te maken.

Maar goed, wellicht zie ik de waarde daarvan net iets anders als anderen!
Chris
2023
Toch kan ik me de roep van Moonen in de Medezeggenschapsraadsvergadering goed voorstellen. Ik steun dan ook haar betoog om ook onderwijsondersteuners hierin mee te nemen. Zo kan een studieadviseur of - zelfs - een mediatheekmedewerker in sommige gevallen het verschil maken. Goed dus van Fontys om dit "feestje" onder de loep te nemen. Gaat gewoon om voortschrijdend inzicht, heeft niks met "woke" te maken (mijns inziens).
Max Reker
2023
Wat een gejank om niks. Het is een docentenverkiezing, dus gaat het over docenten? Wat is daar verder het probleem? Onderwijsondersteuners zijn onmisbaar maar vervullen een andere rol, maak desnoods daar ook een verkiezing voor? Dat lid van de fractie heeft het goede idee. Kap met die woke onzin.
Henk Verhoeven
2023
Docenten en ondersteunend personeel? Waarom niet ook de leverancier van onze inrichting? Het NS personeel dat weer zo stipt onze studenten naar Fontys laat reizen? De pappa’s en mamma’s die voor thuiswonende studenten de boterhammen gesmeerd hebben? (of is dit een volkomen achterhaald anachronisme?). De schrijvers en uitgevers van onze fantastische studieboeken? In het artikel en de commentaren valt verschillende keren de kreet Woke. En Inclusie dreigt soms ook een woke-kreet te worden. Het is een soort rupsje-nooit-genoeg is: hoe inclusief je het ook wilt maken, er is altijd wel een categorie te bedenken die erbuiten valt. Dus Max, ik kan me helemaal bij je hartenkreet aansluiten: kappen met die onzin.