november
2022

Veel minder eerstejaars in hoger onderwijs

De hogescholen tellen voor het tweede jaar op rij minder eerstejaars studenten, blijkt uit de nieuwste cijfers. Alleen het aantal associate degree-studenten is landelijk weer gegroeid.

In voorgaande jaren steeg het aantal eerstejaars hbo-studenten telkens, met een flinke piek in het coronajaar 2020. Maar de hogescholen verwachten een krimp van het aantal studenten. Vorig jaar zakte de instroom terug naar het niveau van vóór de coronacrisis en nu gaat er opnieuw 5,5 procent vanaf. De teller staat voorlopig op 107.559 nieuwe studenten, meldt de Vereniging Hogescholen.

Eerder werd al bekend dat bij Fontys de daling nog sterker is: 9,5 procent minder dan vorig jaar.  Waarbij de grootste daling wordt genoteerd door de economische opleidingen, maar ook onderwijsstudies en Verpleegkunde belandden dik in de min. Dit jaar telt Fontys een kleine 12.000 nieuwe inschrijvingen, ruim 1.000 minder dan vorig jaar. De grootste daling komt van Nederlandse studenten: - 11,6 procent.

Ook terugloop bij uni's
De Vereniging Hogescholen geeft geen reden voor de landelijke terugloop. De universiteiten tellen eveneens minder eerstejaars: 60.000 studenten begonnen daar dit jaar aan een bacheloropleiding, 3.000 minder dan vorig jaar en ruim 5.000 minder dan het coronapiekjaar 2020.

De universiteiten vermoeden dat sommige jongeren een tussenjaar nemen en op de basisbeurs wachten, die in september 2023 weer wordt ingevoerd.

Techniek
In het hbo valt de daling mee bij de ‘tekortsectoren’ techniek (-2,5 procent) en onderwijs (-3,7 procent). De opleidingen in de gezondheidszorg daarentegen telden maar liefst 12,5 procent minder nieuwe bachelorstudenten.

De associate degree-opleidingen zitten nog altijd in de lift. Daar steeg de instroom dit jaar met 9,2 procent. Dat geldt dan weer niet voor Fontys, dat juist een daling van 3 procent noteerde.

In vergelijking met 2021 gingen er 5,5 procent minder havisten naar het hbo en 9 procent minder mbo’ers. Alleen de instroom vanuit het vwo groeide licht met 1,1 procent.

De internationale instroom in het hbo is vergeleken met vorig studiejaar gestegen, met 279 meer eerstejaars uit landen in de Europese Economische Ruimte (3,4 procent erbij) en 467 meer eerstejaars uit niet-EER landen (16,7 procent erbij).

Het gaat formeel om voorlopige tellingen. In februari 2023 volgen de definitieve inschrijvingscijfers, nadat ze zijn gecheckt door het ministerie. Dan zijn er ook gegevens per hogeschool en opleiding beschikbaar. [HOP/Jan Ligthart]

Bart
2022

Wellicht heeft de huidige arbeidsmarkt ook invloed op deze cijfers. Meer Mbo'ers liever meteen gaan werken en havo-leerlingen die een mbo-opleiding gaan doen. Ik ben benieuwd of dit ook is geanalyseerd.