Tilburg,
oktober

Van tien shows in één weekend naar 'op tijd naar bed'

Voor de rubriek ‘Eerste Stappen’ ondervroeg Bron tot de coronapandemie begonFontys-alumni over hun eerste baan. Nu interviewen we een aantal van hen opnieuw. Mathijs van Zantvoort, pop-marketeer bij TivoliVredenburg, ontdekte ook wat positiefs in de coronacrisis: “Het leidt tot het aanboren van concepten die er hiervoor niet waren.”

In hoeverre is zijn werk veranderd? “Volledig, alles is anders”, reageert Mathijs (29). “Ik herinner me dat we destijds met collega’s naar die allereerste persconferentie van Rutte keken. Daarna zijn we gelijk mensen gaan inlichten die kaartjes hadden voor afgelaste concerten. Raar, de avond ervoor stond ik nog tussen 1900 man in een uitverkochte grote zaal.”

Vooruitschuiven
Het idee van ‘ff een maandje dicht’ werd snel achterhaald door ‘Het Nieuwe Normaal’. “Ja, alternatieve data die we op die eerste avond al meteen met de boekingsbureaus afspraken, moesten ook weer op de schop. Mei werd juni; juni werd augustus, enzovoort.”

Waar Mathijs doorgaans prikkelende content bedenkt om bezoekers naar een concert of dance-event te trekken, werd het nu een kil en zakelijk overzichtje van de opties: nieuwe datum kiezen, voucher of geld terug. “Ja, leuk is anders.”

Actiemodus
Normaal bestaat zijn werk uit ‘snel schakelen’. “Een aangekondigd evenement moet uiterlijk de volgende ochtend 10.00 uur online staan. En dan soms drie van zulke aankondigingen op een dag. Betekent dat ik vooral in actiemodus zit.”

In deze periode gaat de focus naar een langlopender perspectief: in alle rust plannen bedenken voor ‘coronaproof’-concepten. “Toen we eenmaal hoorden dat we op 1 juni weer dertig mensen in een zaal mochten hebben, ontwikkelden we diverse nieuwe events."

Walk the Line
Eén daarvan was Walk the Line, waarbij groepen bezoekers de verschillende zalen van TivoliVredenburg doorliepen om acts te zien.

“Omdat we zeven zalen hebben, mochten er hierbij 240 mensen binnen, die volgens een strak schema en looproute van Foto: Ton Toemenhet ene podium naar het andere gingen. Daarbij organiseerden we zowel ‘verrassingstours’, waarbij mensen niet wisten wat ze te zien kregen, en ‘genretours’, met bijvoorbeeld alleen metal.”

Op deze manier haalde TivoliVredenburg afgelopen zomer toch nog in totaal 10.000 bezoekers binnen. “Het leverde ons zelfs nog een nominatie op voor een 3 FM Award als ‘Beste Muzikale Alternatief’.”

Mathijs vond het leuk om hieraan bij te dragen, en dus even minder ad hoc bezig te zijn. “Interessant om ook eens meer conceptueel te denken. Je bent als het ware bezig met een groter verhaal dan voor de zoveelste keer Frank Boeijen promoten. Het is mooi dat juist de coronabeperkingen ook tot nieuwe vormen leiden.”

Ander leefritme
In het oorspronkelijke artikel zei de oud-student International Event, Music en Entertainment Studies dat hij hield van go with the flow. Die flow heeft nu ineens een heel andere wending gekregen.

“Kijk, ik heb natuurlijk nog steeds dezelfde baan… Er zijn bij TivoliVredenburg nog geen ontslagen gevallen en daar ben ik blij mee. Maar ja, hoe het volgend jaar gaat in deze sector, dat weet niemand. Veel mensen gaan er al vanuit dat er in 2021 ook heel weinig kan. Ik heb nog geen vast contract, dus ook ik kan zo maar mijn baan kwijtraken. Daarin ben ik heel realistisch.”

Leegte
Hij mist het “heel, heel erg” om naar een regulier concert of feest te gaan. “Ik heb een pasje en kan hier normaal alles zien. Vaak ga ik in het weekend een complete Tivoli-tour af. Van een grote popshow naar diep in de nacht dansen bij ‘Vunzige Deuntjes’. Dat ik die sfeer en die energie nu mis zorgt wel voor een soort leegte.”

Zelfs zijn levensstijl is nu anders. “Eerlijk gezegd heb ik nu meer slaap, en zorg ik wat beter voor mezelf. Normaal raas je maar door, en ben je bezig met de waan van tien shows in één weekend. Dat nu de rem even is ingedrukt, is ook wel fijn. En ik ben gaan relativeren: Hé Mathijs, die muziek is niet heel je wereld. Dus dat is ook oké.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]