2021

Twee voormalige Fontys-studenten in landelijke studentenorganisaties

De landelijke studentenorganisatie LSVb krijgt twee voormalige Fontys-studenten in het bestuur: Ivy Dirksen (Journalistiek) en Naomi Rajiv (Technische Bedrijfskunde). De andere landelijke studentenclub, ISO, krijgt zelfs een hbo’er aan het roer: Lisanne de Roos. Zij studeerde bij Avans.

De Roos is net afgestudeerd en nu bezig met een pre-master voor de universiteit. De nieuwe penningmeester van ISO, Jochem Tollenaar is het enige bestuurslid dat op het moment een hbo-opleiding volgt. Hij doet de lerarenopleiding wiskunde aan de Hogeschool van Amsterdam.

Nog aan Fontys verbonden
Voormalig Fontys-student Naomi Rajiv, gekozen Naomi Rajivals bestuurslid bij de Landelijke Studentenvakbond (LSVb), is nog tot deze week aan de hogeschool verbonden als projectsecretaris kwaliteitsafspraken. Daarnaast volgt zij de master
Governance and Management in the Public aan de Erasmus Universiteit.

Rajiv was bij Fontys ook al actief in de medezeggenschapsraad van haar instituut. Ook werkte zij bij Technische Bedrijfskunde als onderwijsassisent.

Ivy Dirksen wordt secretaris van de LSBv. Deze voormalige journalistiekstudent doet momenteel het schakeltraject Islamstudies aan de Radboud Universiteit. “Ik wil me hard maken voor inclusief en kwalitatief onderwijs voor iedereen. Zodra de universiteiten en hogescholen weer opengaan, liggen daar gigantische uitdagingen. Ik ben vereerd en gemotiveerd om daarvoor te strijden.”

Dirksen Ivy Dirksen
zette zich eerder ook al voor in bij de Gelijke Kansen Alliantie van het ministerie van OCW, de Moslim Studenten Associatie Nederland (MSA NL) en de #NietMijnSchuld-campagne.

Te weinig hbo-studenten
Dat er nu wat meer (net afgestudeerde) hbo'ers in de besturen komen, is opvallend. De studentenorganisaties kiezen vaak studenten van universiteiten in hun bestuur. Volgens henzelf met name doordat het aanbod van bestuurlijk actieve studenten vanuit universiteiten groter is.

Het aantal hbo-studenten is in Nederland echter anderhalf keer zo groot is. Daarom is een goede vertegenwoordiging van deze groep belangrijk, betoogde voormalig bestuursvoorzitter Nienke Meijer nog in 2019. Zie: Geen hbo’ers in besturen ISO en LSVb: ‘Gemiste kans’

Nieuwe besturen
De nieuwe besturen van de twee studentenorganisaties - die dit weekend werden gekozen - nemen na 26 juni de taken van de huidige besturen over. ISO en LSVb vertegenwoordigen de stem van meer dan 800.000 studenten in het hoger onderwijs bij zaken als s
tudiefinanciering, selectie aan de poort, collegegeld en woningnood. [Petra Merkx]

Annette Kerkstra
2021
Heel tof dat onze (oud)studenten meedoen in de besturen van LSVb en twee jaar geleden ook al in het bestuur van ISO, Luc Rullens. De inspanningen om studenten steeds meer te laten participeren binnen Fontys betalen zich zelfs buiten Fontys uit! Heel veel succes en plezier Naomi en Ivy!