november

Toetsen weer bij instituten voor ‘veiliger gevoel’

Fontys maakt de komende toetsperiode geen gebruik meer van grote, externe locaties zoals het Klokgebouw in Eindhoven en Willem II-stadion in Tilburg. Tentamens worden eind januari weer bij de instituten gemaakt, onder meer om het veiligheidsgevoel te vergroten.

Vorige week ging het mis bij het Klokgebouw, vertelt woordvoerder Mascha Arts: “Studenten hielden zich niet aan de coronamaatregelen en waren ook heel slecht daarop aanspreekbaar door surveillanten en beveiligers”.

Het College van Bestuur heeft daarop laten weten dat dit onacceptabel is en dreigde een streep te zetten door volgende tentamens. Instituten zijn met die boodschap aan de slag te gaan – directeuren hebben op de tentamenlocatie studenten toegesproken. Mascha ArtsMet de inzet van extra coronacoaches - medewerkers van Fontys - en beveiligers kunnen de tentamens ook deze week doorgaan.

Onveilig
Zowel studenten, surveillanten als docenten gaven aan dat de grootschalige externe toetsen tot een gevoel van onveiligheid leiden, mede door het niet naleven van richtlijnen door studenten. De verwachting is dat door te tentamens op eigen locatie en dus kleinschaliger te organiseren, het veiligheidsgevoel groter wordt. Arts: “Je hebt daar meer controle over te treffen maatregelen.”

Dit wordt een stevige operatie. Er wordt, net als aan het einde van vorig studiejaar, weer nadrukkelijker bekeken of een toets wel op locatie moet plaatsvinden. Alternatieven kunnen open boektoetsen zijn, assessments of online toetsen.

“Ook roostertechnisch is het een uitdaging”, weet de woordvoerder. “Hoe pas je het in op je locatie? Zeker als je ervan overtuigd bent dat een toets, die nu nog met 400 studenten in het Klokgebouw plaatsvindt, fysiek moet blijven worden afgenomen.”

Hulp
De instituten krijgen hulp bij het organiseren hiervan. De taskforce Toetsen is hiervoor door het College van Bestuur Tentamens in Klokgebouw Eindhoven.gisteren nieuw leven ingeblazen. Deze bestaat uit medewerkers vanuit verschillende disciplines: online toetsen, roosteren, ruimtegebruik, instituten en de Fontys-diensten Onderwijs & Onderzoek en Huisvesting & Facilitaire Zaken.

De verwachting is ook dat toetsen op eigen locatie de voorspelbaarheid vergroot of deze wel of niet door kunnen gaan. Zo dreigden er vorige week nog regionale lockdowns te worden ingesteld.

Arts: “Je bent minder afhankelijk van anderen en dus minder kwetsbaar. Je krijgt het ook bijna niet meer georganiseerd als een week voor een toets ineens blijkt dat die op een andere manier moet worden afgenomen.”

Toestemming
Fontys heeft toestemming van de veiligheidsregio’s om grootschalig te toetsen op externe locaties. Volgens de richtlijnen zijn onderwijsactiviteiten niet aan een maximaal aantal mensen gebonden. [Tim Durlinger]