door Karen Luiken,
maart

Toename ongewenst gedrag: 'Bespreekbaar maken'

De overheid is dinsdag een campagne gestart om seksueel grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer bespreekbaar te maken. Het komt namelijk steeds vaker voor, ook bij Fontys. Maar waar dat dan aan ligt? “Dat is niet een-op-een te duiden.”

Op de radio, op televisie, in de krant, maar ook online worden steeds vaker nieuwsberichten gedeeld met situaties over seksueel grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer. Matthijs van Nieuwkerk werd ervan beschuldigd, Filip Dochy, Red Bull-teambaas Christian Horner, oud-voetballer Marc Overmars, en zo kan het rijtje nog wel even doorgaan.

Het gebeurt regelmatig, maar toch blijven dit soort zaken vaak onbesproken. Toegegeven: als het om personen uit de mediawereld gaat, wordt het uitgebreid uitgelicht. Maar wat als een situatie zich voordoet op ‘een gewone werkvloer’? Dan blijft die vaak onder de radar en wordt er zo min mogelijk over gezegd. Met een nieuwe campagne wil de overheid daar verandering in brengen door op de werkvloer juist wél met elkaar over grenzen te praten.

Cijfers
Uit landelijke cijfers, verkregen door marktonderzoeksbureau Ipsos, blijkt dat 47 procent van de ondervraagden vindt dat seksueel grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer vaak voorkomt. Bij Fontys zijn de cijfers in de afgelopen jaren gestegen. Resultaten van het medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) van 2023 laten zien dat het ongewenste gedrag dat medewerkers hebben ervaren door collega’s of leidinggevenden van 9,9 procent in 2021 is gestegen naar 13,4 procent in 2023.

Een reden voor die verhoging vanuit 2021 is volgens José Schardijn, vertrouwenspersoon en medewerkster Fontys HR & Organisatie (Fontys HR&O), ‘niet een-op-een te duiden’. “Wat we wel weten is dat Fontys veel aandacht besteed aan sociale veiligheid en oproepen om melding te maken van ongewenst gedrag. Wellicht wordt de meldingsdrempel daardoor lager. Hoe dan ook nemen we de cijfers heel serieus en zetten we daarom hard in op het thema sociale veiligheid."

Maatregelen
Schardijn geeft een aantal voorbeelden van maatregelen die Fontys neemt om seksueel grensoverschrijdend gedrag zoveel mogelijk tegen te gaan. “We zetten in op decentrale inzet van vertrouwenspersonen, voorlichting aan studenten en medewerkers, het vergroten van bewustwording en het volgen van de meldingen en ontwikkelingen die via het MTO lopen.”

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Harry Scholtmeijer
2024
Allereerst: heel goed dat dit thema meer bespreekbaar is en wordt gemaakt, maar jammer dat er in een artikel als dit dan toch zo kort door de bocht wordt gegaan met die pakkende titel, die naar mijn idee misleidend is of in elk geval kan zijn. Ik mis de (nodige) nuance, want als je doorleest blijkt ook: het aantal meldingen van grensoverschrijdend gedrag is gestegen, maar dat betekent niet perse dat het aantal gevallen van grensoverschrijdend gedrag ook is gestegen. Als dat laatste het geval is, is dat een bijzonder kwalijke zaak. Maar als het eerste komt doordat er een lagere drempel is om melding te maken, is dat juist een goede ontwikkeling die we alleen maar moeten toejuichen!
Linda Koster
2024
Mijns inziens is de verhoging van meldingen vooral te danken aan dat er sinds een paar jaar meer over gepraat wordt en dat mensen nu meer inzien dat bepaald gedrag, niet alleen seksueel overschrijdend maar ook bv machtsmisbruik niet oke is op de werkvloer. Maar als een groep mensen in het management elkaar de hand boven het hoofd houdt, en/of klachten niet serieus neemt of in de doofpot stopt is het lastig klagen. En dat gebeurt helaas overal bij allerlei verschillende bedrijven, dus waarom zou het bij ons anders zijn? Ik vind het in elk geval hartstikke goed dat er meer over gesproken wordt en dat problemen aangepakt kunnen worden!