februari
2020

Toegepaste Wiskunde gaat verhuizen en dat biedt kansen

De studierichting Toegepaste Wiskunde werd steeds meer een vreemde eend in de bijt van Fontys Lerarenopleiding Tilburg. Na de zomervakantie verhuist de studie naar Fontys Hogeschool Engineering in Eindhoven en dat biedt kansen, onder meer voor groei en internationalisering.

Dat zegt Bram van den Broek, coördinator en teamleider van Toegepaste Wiskunde. “Er gaat van alles gebeuren, zoals samenwerken met andere opleidingen en lectoraten. Misschien kunnen we zelf een lectoraat opzetten. En een internationale klas en/of een masteropleiding behoren ook tot de opties.”

Allemaal zaken die nu bij het educatiedomein van Fontys Lerarenopleiding Tilburg (FLOT) volgens hem niet te realiseren zijn. Van den Broek voorspelt ook een groei van het aantal studenten. Nu zijn dat er zo’n tweehonderd.

“We zijn al twee keer aangesloten bij de open dag in Eindhoven en hadden een iets grotere opkomst dan vorig studiejaar. Mensen die voor een andere opleiding uit het techniekdomein kwamen, namen ook bij ons een kijkje. Bovendien krijgen we nu een ander marketingapparaat dan dat van FLOT, waardoor je gerichter kunt werven.”

Bedrijfswiskunde
Toegepaste Wiskunde bestaat sinds 2015. Daarvoor heette de opleiding Bedrijfswiskunde. Onder die naam kreeg het in de jaren negentig een plaats binnen FLOT. Het had destijds een sterke band met de Lerarenopleiding Wiskunde, met gezamenlijke vakken en de inzet van elkaars docenten. Vijf jaar geleden kreeg Bedrijfswiskunde landelijk een nieuw beroepsprofiel en werd Toegepaste Wiskunde.

“Dat was voor ons het moment om er echt een eigen opleiding, curriculum en docententeam van te maken. We werven ook mensen uit het bedrijfsleven die affiniteit met het onderwijs hebben”, schetst de coördinator. “Er is nu geen uitwisseling meer met de lerarenopleiding. Onderdeel van dat proces van ontvlechting is dat je gaat kijken waar je dan wel thuishoort.”

Waarvoor leidt Toegepaste Wiskunde op?

Wie Toegepaste Wiskunde studeert, kiest volgens Bram van den Broek niet voor een vastomlijnd beroep maar voor een breed beroepsprofiel. “In een bedrijfscontext is hij of zij een probleemoplosser: iemand die bepaalde processen kan simuleren, analyseren en optimaliseren. Aan de hand van een wiskundig model wordt een efficiencyslag gemaakt.” Data-analyse is een belangrijke pijler van de studie. “Wij kijken echt ‘onder de motorkap’, weten wat er in een bedrijf gebeurt. Door het proces te begrijpen, kun je een opdrachtgever meer brengen.”

Binnen Fontys zijn meerdere instituten waar wiskunde wordt toegepast. “ICT was zeker een optie en we hebben ook bij Toegepaste Natuurwetenschappen gekeken. Uiteindelijk hadden we met Fontys Hogeschool Engineering een goede klik en is daarvoor gekozen.”

Teleurstelling
Die hogeschool had net aan het begin van het huidige studiejaar het nieuwe gebouw Nexus betrokken, op het TU/e-terrein in Eindhoven. Ook de Fontys-instituten Toegepaste Natuurwetenschappen en Bedrijfsmanagement, Educatie & Techniek zijn hier gevestigd.

Van den Broek schetst dat het streven was dat Toegepaste Wiskunde ook zou aanhaken, maar dat de goedkeuring door het College van Bestuur en de minister van Onderwijs op zich liet wachten. “De aannemer ging echter al van start met verbouwen. Dat was even een teleurstelling, maar misschien ook wel goed. Je ziet nog allerlei kinderziektes in Nexus, die opgelost zijn als wij er in komen.”

Het is volgens hem ook zeker niet zo dat Toegepaste Wiskunde er nu in dit gebouw tussen gepropt wordt. De opleiding krijgt de vierkante meters waar ze recht op heeft met haar studentenaantallen en docententeam. Dit ‘onderwijslandschap’ komt op niveau 0, naast ‘Automotive’. Hiervoor vindt komende zomer opnieuw een verbouwing plaats in Nexus.

Drukker
Maar het zal zeker drukker worden in dit pand, verwacht Van den Broek. “Studenten zullen hun plek gaan zoeken en vinden. Er zijn ook nog wat bewegingen richting Brainport Industrie Campus, elders in Eindhoven en de Automotive Campus in Helmond. Wie weet komt er over vijf jaar nog ergens een tweede gebouw.”

Wat er met de vrijkomende ruimte bij FLOT in Tilburg gebeurt, is de Dienst Huisvesting & Facilitaire Zaken volgens een woordvoerder nog aan het onderzoeken. [Tim Durlinger]

CB
February
2020
Interessante ontwikkeling. Ik ben heel benieuwd of dit in de toekomst ook bij andere lerarenopleidingen zou kunnen gebeuren. Bijvoorbeeld: leraren in creatieve vakken onderbrengen bij bijvoorbeeld FHK of Fontys Creative Industries. Wat ik in mijn (middelbare) schooltijd miste, was de aansluiting met 'de grote mensenwereld' en dat wordt nu mogelijk gemaakt. Dus hulde voor deze stap.