januari

Tentamens Fontys gaan deze week gewoon door

Bij Fontys gaan de tentamens deze week gewoon door. Dit in tegenstelling tot de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), die vanwege de rellen besloot ze een week uit te stellen.

Eerder deze week ging vanwege de dreiging van rellen wel de Bossche locatie tijdelijk dicht. Op basis van informatie vanuit de gemeente en politie heeft Fontys besloten dat de situatie nu geen aanleiding geeft voor maatregelen, zegt een woordvoerder van de onderwijsinstelling.

Dit geldt niet alleen voor Eindhoven, maar ook voor Fontys-steden Venlo en Tilburg.
Daarbij is afgewogen wat de impact zou zijn van het uitstellen van tentamens. Die worden nu door corona namelijk vaak ook in de avonduren gehouden, zodat groepen goed kunnen worden gespreid.

Praktijkonderwijs
Als gebouwen eerder dicht zouden moeten, zou dat ook gevolgen hebben voor studenten die prakijkonderwijs volgen, wat nog wel mag op de campus. Sluiting tussen 17.00 en 19.00 uur treft 7.500 studenten (praktijkonderwijs én toetsen).

Na 19.00 uur zijn de gebouwen alleen nog open voor toetsen (vanwege de uitzondering van de avondklok voor toetsen, kan dit nog wel). Sluiting tussen 19.00 en 21.00 uur zou hebben betekend dat 3000 studenten geen tentamens kunnen maken.

Genoemde cijfers gelden voor de hele avondklokperiode tot en met 9 februari.

Fontys houdt de situatie in de gaten. Daarvoor is ook een escalatiemodel ontworpen. Mocht verblijf op de campussen of reizen naar en van de locaties onveilig worden, kunnen in verschillende gradaties maatregelen worden genomen.

Online toetsen
Overigens vindt een klein gedeelte van de toetsen online plaats. Deze week meldde de IT-dienst dat daarbij een storing is opgetreden in het proctoring systeem, die na een half uur was opgelost. Wat daarvan de impact was, is op dit moment niet bekend. [Petra Merkx]