augustus

Studiejaar bij Fontys ‘blended’ geopend

In eerste instantie waren honderden gasten welkom in gebouw R5 van Fontys in Eindhoven, maar door de laatste coronamaatregelen kon zo’n opening van het hbo-studiejaar toch niet doorgaan. Daarom vandaag een ‘blended’ versie bij Fontys: online én fysiek.

In de zaal zaten een kleine 40 bezoekers, veelal managers uit de organisatie. Op het podium stonden studenten van de Rockacademie klaar om het ‘coronalied’ Back in the Crowd te spelen en op een ander podium ontving bestuursvoorzitter Joep Houterman samen met presentatrice Anne-Marie Fokkens in twee rondes diverse gasten.

Ondertussen was achter de schermen een team technici in de weer voor de opnamen van het geheel, zodat de rest van Fontys via een livestream ook de opening kon meemaken.

Fontys-voorzitter Joep Houterman bij de officiële opening van het collegejaarElkaar ontmoeten
Houterman benoemde hoe fijn het was om elkaar weer te ontmoeten, na anderhalf jaar vooral thuisonderwijs en thuiswerken. “Ik was vanochtend om acht uur op de campus en zag al meteen collega’s staan en de eerste studenten. Gedurende de dag liep het vol.”

Hij ging ook in op het 25-jarig bestaan van Fontys Hogescholen (voortkomend uit verschillende fusies) dat dit studiejaar gevierd wordt met onder meer een groot personeelsfeest en een boek. Ook zal er aandacht voor zijn tijdens de jaarlijkse Nacht van de Kunsten in Tilburg.

Discussie over hbo
In de eerste ronde namen gasten Maurice Limmen, voorzitter van Vereniging Hogescholen, Jos Kusters, voorzitter van Ons Middelbaar Onderwijs en de Eindhovense wethouder Stijn Steenbakkers plaats op het podium. Ze discussieerden over het belang van het hbo, van Fontys voor de regio en het praktijkgericht onderzoek.

Bedrijven uit de regio werken graag samen met studenten van Fontys. Als ze hun studie hebben afgerond is er volop werk voor hbo’ers. Het praktijkgericht onderzoek draagt bij aan de maatschappelijke problemen van deze tijd, zoals het klimaatprobleem. Daar was iedereen het over eens. [Tekst loopt door onder foto]

Slechts een kleine veertig mensen waren dit keer fysiek aanwezig bij de openingssessie. Wat er nog altijd veertig meer zijn dan vorig jaar.

Aansluiting
Maar volgens Kusters, min of meer hofleverancier van Fontys, is er óók nog volop werk te verrichten in het verbeteren van de onderwijsketen. Voor mbo’ers blijkt het vaak lastig om een hbo-opleiding te doen en vwo’ers kiezen steeds vaker voor een universitaire opleiding.

“We stoppen er veel energie in", reageerde Joep Houterman. "Fontys doet er veel aan om de overstap naar het hbo te vergemakkelijken."  Limmen deed een oproep aan het nieuwe kabinet om het hbo in het algemeen ‘beter te positioneren’. Ook zou er wat hem betreft meer geld moeten komen voor praktijkgericht onderzoek. “Het is belangrijk om het onderwijs up-to-date te houden.”

Beter klimaat
In de tweede ronde mochten Hinke Malda, vicevoorzitter van de Raad van Toezicht van Fontys, lector Circulaire Transitie Jifke Sol en student Marijke Jetten plaatsnemen op het podium.

vlnr: lector Jifke Sol, vicevoorzitter Raad van Toezicht van Fontys Hinke Malda en student Marijke JettenOok Malda en Sol benadrukten het belang van praktijkgericht onderzoek en dan met name de samenwerking tussen verschillende disciplines. “Ik wil heel graag onze studenten ervan overtuigen dat zij een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de circulaire economie, die toch echt de komende jaren gestalte moet krijgen voor een beter klimaat. En daarbij lopen economische, sociale en technische aspecten door elkaar heen.”

Goed opgeleid
Tot slot kreeg de Venlose student Marijke Jetten, lid van de Centrale Medezeggenschapsraad van Fontys, de vraag wat het belangrijkste was dat Fontys haar kan meegeven. “Ik hoop dat als ik klaar ben met studeren, ik goed ben opgeleid en gelijk in de samenleving land”, antwoordde ze.

Houterman haakte daar meteen op in: “Kijk dat past precies in ons nieuwe motto Fontys for Society. Wij bereiden onze studenten zo goed mogelijk voor op de samenleving.”

Naar de livestream keken vandaag 600 mensen. [Petra Merkx]