Tilburg,
2021

Corona-monument van Fontys werd lied: ‘Bij belangrijke momenten is er altijd muziek’

Het nummer Back in the Crowd, geschreven, geproduceerd en gezongen door Fontys-studenten, moet een saamhorigheidsgevoel geven. Our Fontys Song is een project vanuit het College van Bestuur (CvB), als monument voor de gekke coronaperiode van het afgelopen anderhalf jaar.

De video werd gelanceerd vanuit de FHJ-studio, met presentator Julian Klop (midden).Maandagochtend werden het lied en de bijpassende videoclip gelanceerd via een online-presentatie. Voorzitter Joep Houterman van het CvB, lectoren en studenten schoven in de studio van Fontys Hogeschool Journalistiek (FHJ) aan om te vertellen over deze omvangrijke samenwerking.

Iets dat raakt
Volgens Houterman was het een bijzonder intensief jaar, maar ook een waarin studenten manieren hebben gevonden om met deze crisis om te gaan. De bestuursvoorzitter vond het daarom nodig dat de impact van deze periode gemarkeerd werd.

Daniëlle AretsHoe? Dat stond de studenten vrij. “Kom terug met iets dat raakt, was mijn opdracht aan de studenten van Journalistiek en Fontys Hogeschool voor de Kunsten. Dat mag een standbeeld zijn, maar ook iets anders.”

Collectieve ervaring
Daniëlle Arets, lector Journalistiek en innovatie vond het een prachtige opdracht, maar ook een last. “Je wilt een monument creëren dat duurzaam is, inclusief en waar iedereen een gevoel bij heeft. Het moet een collectieve ervaring zijn.”

Uiteindelijk kwam Jorge Alves Lino, lector bij Fontys Academy for Creative Industries, met het idee voor een lied. “Tijdens belangrijke momenten is er altijd muziek. Muziek raakt en geeft je een bepaald gevoel. Daarom is het monument uiteindelijk een nummer geworden.”

Jorge Alves LinoEnquête
Dit Fontys-project begon met een klankbord. De twee lectoren en student International Business Anna Barth namen de artistieke beslissingen. Zo kozen zij na alle inzendingen het lied en hielpen bijvoorbeeld bij het maken van de videoclip, aldus Anna.

Het ging verder bij FHJ. Studenten verzamelden data aan de hand van een enquête. Thomas Tadjab, student Journalistiek, speelde met concrete vragen in op het gevoel van de studenten.

Praktisch hetzelfde leven
“Ik vroeg bijvoorbeeld wat ze hebben geleerd in deze periode of wat ze anders hebben gedaan. Iedereen heeft een jaar lang praktisch hetzelfde leven geleid, die saamhorigheid kwam duidelijk uit de enquête naar voren. Aan de hand van bijna 400 ingevulde enquêtes heb ik een korte en bondige vertaling gemaakt voor de songwriters.”

Deze vertaling kwam terecht bij de songwriters Yassir Oostrom en Tom Wullems, twee studenten aan Rockacademie van FHJ. “We kregen de oproep een anthem te schrijven voor ons hoofdvak Songwriting, vertelt Yassir. “Een nogal groot project. Ik heb zo wel geleerd dat het goed is om soms onder grote druk te werken.”

I've been spending most of my time alone
Staring at the empty streets from the comfort of my home
Tekstregels uit Back in the Crowd

Beeld uit de videoclip.Het tweetal is zelf instrumentaal te horen op de plaat, met akoestische en elektrische gitaar. Ook Max Otten had een belangrijk aandeel in de opnames. Het nummer wordt gezongen door Rockacademie-student Milo Seerden. Zij reageerde op een oproep aan alle Fontys-studenten die zich geroepen voelden deze anthem in te zingen. De videoclip is geproduceerd door ‘RocketOne’, het bedrijf van Rockacademie-alumnus Dion de Jong.

Trots
Ook Tom is trots op het eindresultaat. “Uit de enquête kwamen de nummers ‘Soldier On’ van Di-Rect en ‘Rollercoaster’ van Danny Vera naar voren als liedjes die raakten. Daar hebben wij op ingespeeld qua sound. Het verhaal achter dit nummer is dat we er samen doorheen komen. Hoe donker de tijden ook zijn, we gaan er samen aan werken.” [Jacky Eickes]

Pull me out of the water
Pull me down from the cloud
Together we're stronger
So put me back in the crowd
Refrein Back in the Crowd
Mattie Wethlij
June
2021
Mooi nummer, zou zomaar een winnend Songfestival immer kunnen worden. Is herkenbaar voor de hele wereld en ligt lekker in het gehoor.
Charity Dwarka Panday
Inderdaad Mattie!