november

Studententeams werken aan ideeën voor betere dementiezorg

Studenten van de minor Embrace TEC ontwikkelen bijzondere initiatieven op het gebied van dementiezorg, mede geïnspireerd door Teun Toebes. Deze Fontys-alumnus haalde onlangs alle media met zijn boek VerpleegThuis.

Bij de start van de minor van Fontys Pulsed op dinsdag 2 november, werd voormalig verpleegkunde-student Teun Toebes uitgenodigd om bij studenten levende (voor)oordelen over dementie te inventariseren.

“Ik zag een bord vol negatieve Post It’s: Mensen met dementie zijn
sociaal awkward, passief en verdrietig. Dat beeld is inmiddels gedraaid,” vertelt de Fontys-alumnus, die er gistermiddag weer bij is als de studenten hun projecten laten zien.

Energiek in het leven
Onder meer bij een bezoek aan Ouderenlandgoed Grootenhout ervoeren de deelnemers aan de minor dat mensen met dementie energiek in het leven kunnen staan en nog volop kunnen leren.

Maar ook dat er nog veel moet gebeuren om deze doelgroep een fijne, open plek in onze samenleving te geven.

Geluksmomenten
Met zes groepsgewijs ontwikkelde ‘positieve interventies’ dragen de studenten daaraan alvast bij. In navolging van Teun Toebes ‒ die bekend werd door zijn video’s waarin hij mensen met dementie geluksmomenten bezorgt ‒ is een groepje studenten bijvoorbeeld bezig met het filmen van hobby-activiteiten.

“De tutorials die we aanbieden via TikTok volgen een stappenplan voor activiteiten als breien en timmeren”, vertelt Corné, student Business Innovation. “Desgewenst kunnen verzorgers en mensen met dementie hierbij aanhaken en zelf actief aan de slag.” [tekst gaat verder onder foto]

Destigmatisering
Meido, student Applied Sciences, vult aan: “Ons project draait om ‘destigmatisering’. We willen laten zien dat mensen met dementie geen kasplantjes zijn, maar dat ze nog actief dingen kunnen maken en daaraan plezier beleven.”

“We geven mensen zelfvertrouwen door ze bezig te laten zijn met activiteiten die ze in vroeger jaren ook leuk vonden.” Voor de verdere uitrol van hun idee, heeft deze groep inmiddels contact gezocht met Ouderenlandgoed Groothuis voor het maken van verschillende filmpjes.

Contact maken
Een andere interventie is van meer technologische aard. “Wij ontwikkelen een platform waarop zorgmedewerkers allerlei informatie kunnen raadplegen over de culturele achtergrond van patiënt-doelgroepen”, vertelt Daan (Business Innovation).

Dit gebeurt aan de hand van vaste thema’s, waaronder eten en geloof. “Dat gaat van heel brede, generieke informatie naar puur maatwerk. Via een armband met een chip kan uiteindelijk het specifieke eigen, persoonlijke verhaal van een bewoner worden geactiveerd.”

Echt contact maken
Hoe belangrijk het is om culturele verschillen te overbruggen en écht contact te maken, weten de Indonesische studenten Putri en Immanuel, die allebei Industrial Engineering doen.

“In onze cultuur weegt de familieband zwaarder dan hier. Mensen met dementie blijven bijna altijd thuis bij familie. Wij kennen geen verzorgingshuizen waarin mensen soms maar sporadisch bezoek krijgen en voor hun verzorging afhankelijk zijn van ‘vreemden’. Maar juist dan is het cruciaal om elkaar beter te begrijpen. Dat kan door de voorkennis van culturele achtergronden die wij bieden.” [tekst gaat verder onder foto]

Multidisciplinair
Wat opvalt is dat de deelnemers aan de minor uit zeer diverse opleidingen komen, en dat het ook qua afkomst zo’n gemêleerd gezelschap is. “Klopt”, vertelt Thom, zelf vierdejaarsstudent Technische Natuurkunde.

“We hebben een goeie mix van medisch-gerichte opleidingen als Toegepaste Psychologie en Verpleegkunde en de technologiekant met bijvoorbeeld ICT of Technische Natuurkunde. We kijken dus zowel naar sociale als technische oplossingen. Bovendien is het interessant om te zien hoe in andere landen wordt gekeken naar dementie.”

Dementiedebat
Dat multidisciplinaire aspect sluit naadloos aan bij het gedachtengoed van Teun Toebes, die recent nog pleitte voor een brede rol van Fontys in het dementiedebat.

“Het mooie van Fontys Pulsed is dat de innovatie centraal staat terwijl de grenzen tussen vakgebieden vervagen. Dat maakt bijvoorbeeld dat deze studenten met allerlei originele toepassingen komen.”

Dat stemt Toebes tevreden. Net als het feit trouwens dat zijn boek VerpleegThuis, waarin hij schrijft over zijn dagelijkse leven als bewoner van een gesloten afdeling, momenteel op 1 staat in de CPNB-Bestsellerslijst.

“Ja, haha. Ik laat kijkcijferkanonnen als Erica Meiland en Peter Gillis van Massa is Kassa achter me. Had ik nooit verwacht, maar ik ben er wel trots op.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]

Diana Jacobs
December
Hallo allemaal,

Wat leuk dat dut in tutorials te volgen is maar kan het ook op een ander kanaal dan tik tok?
Bijvoorbeeld Youtube?

Menig mantelzorger zit niet op Tik Tok

Ik hoor graag van jullie!

Groetjes
Diana Jacobs