tilburg,
juli

Studentenbedrijfjes gaan werken voor De Persgroep

Journalistiekstudenten krijgen een platform om hun product weg te zetten

Startups van Fontysstudenten gaan journalistieke content maken voor de drie Brabantse regiokranten. In ‘BroeinestBrabant’ krijgen dit jaar tien bedrijfjes de kans zich verder te ontwikkelen onder de vleugels van De Persgroep.

De eerste drie startups zijn inmiddels gekoppeld aan een krant. De studenten van Yacks (op de foto) gaan waarschijnlijk een zomerserie maken voor het Eindhovens Dagblad, met filmpjes over internationals: ‘Een Eindje van huis’. Startup STUTT maakt eigenzinnige video’s waarin student en presentator Tom Berserik het nieuws op een grappige manier uitlegt. Zij broeden op een regionale variant voor het Brabants Dagblad. En Rosanne van Schriek gaat aan de slag met hyperlocal (‘super-lokale’) verslaggeving voor BN-De Stem.

Dertig bedrijfjes
De komende drie jaar doen dertig studentenbedrijfjes mee aan BroeinestBrabant, zo is de bedoeling. Zeker tien daarvan moeten aan het eind van het project op eigen benen kunnen staan, vertelt Bart van Teeffelen, docent en projectleider bij Fontys Hogeschool Journalistiek. “Ik word hier helemaal blij van”, zegt Van Teeffelen. “De studenten krijgen een platform om hun product weg te zetten. De Persgroep is opdrachtgever en geeft ondersteuning. Ze brengen de studenten in contact met afdelingen waar ze kennis op kunnen doen, bijvoorbeeld sales, marketing of online, of met andere titels, zoals het AD. Rond STUTT heeft De Persgroep een team gezet dat hen als merk gaat lanceren.”

Gratis innovatieve journalistiek
Natuurlijk krijgt de mediareus daar ook iets voor terug: de studenten produceren gratis innovatieve journalistiek, ieder volgens een eigen concept. “De startup lost voor De Persgroep een probleem op, en De Persgroep geeft de kennis waardoor de startup groeit. Dat is de deal”, zegt Van Teeffelen.

“Fontys-studenten zijn nu veel meer ondernemer dan de afgestudeerden van de school voor journalistiek vroeger”, zegt hoofdredacteur Lucas van Houtert van het Brabants Dagblad. “Samenwerken met hen is een manier om de neus tegen het venster van de innovatie te houden. Ze houden ons fris. Voor studenten is het goed dat ze een omgeving hebben om dingen uit te proberen.”

Esmee de Vries van Yacks verwacht ‘heel veel’ van de samenwerking met het Eindhovens Dagblad. “We gaan meer leren over hoe je publiek aanspreekt en bindt”, denkt ze. Bovendien hoopt ze dat het werk voor de regiokrant een opstapje is naar het maken van filmpjes voor andere regionale Persgroep-kranten en landelijke titels. “We kunnen ons nu bewijzen”, zegt ze.

Op eigen benen
Na een tijdje moet de startup op eigen benen gaan staan. Wanneer dat gebeurt, hangt af van De Persgroep en de bedrijfjes zelf. “Er zijn twee mogelijkheden. Ze nemen afscheid of De Persgroep vindt de producten zo gaaf dat ze voortaan per stuk gaan betalen”, zegt Van Teeffelen. Is niet het risico dat het krantenbedrijf dat moment zo lang mogelijk wil uitstellen? “Het is aan de startups om daarover met De Persgroep te onderhandelen”, zegt Van Teeffelen. Daarbij staan ze niet alleen: Starterslift (een bureau dat startende ondernemers op weg helpt) coacht hen. “En iedere drie maanden bekijken we of een bedrijfje nog recht heeft op de broeinest-status”, zegt Van Teeffelen.

Motivatieproblemen
Brabants Dagblad en Eindhovens Dagblad werkten al eerder intensief samen met Fontys. Tussen 2011 en 2013 werkte een groep Fontys-studenten vanuit de redacties in Eindhoven en Den Bosch. Toen was het ‘commitment’ van de studenten een probleem, zegt Van Houtert. Van Teeffelen verwacht dit keer geen motivatieproblemen. Anders dan bij het eerdere project is BroeinestBrabant geen verplicht studieonderdeel, maar iets extra’s. Studenten doen alleen aan mee als ze graag willen.

Voor BroeinestBrabant is de komende drie jaar ruim 1,1 miljoen euro beschikbaar. Het project kreeg bijna 4,5 ton subsidie uit de Regeling Regionale Journalistieke Samenwerking. In de vorm van begeleidingsuren brengt Fontys 3,8 ton in en De Persgroep 3,3 ton. [MvdW]