Tilburg,

Stage lopen in je eigen bedrijf

Studenten van Yacks kregen het voor elkaar

Journalistiekstudenten Geeske van Veenendaal, Edita Saakian, Ruben de Theije en Esmee de Vries richtten voor een schoolopdracht het bedrijf Yacks op, dat video’s maakt over ambitieuze jongeren. Bijzonder is ook dat ze stagelopen in hun eigen bedrijf.

Generatie Y, de generatie van Esmee, Ruben, Geeske en Edita, zou lui en ambitieloos zijn, zo hoor je wel eens. Maar Yacks maakt video’s die het tegendeel bewijzen. Ze laten jongeren aan het woord die wel ambities hebben en die gaan voor hun dromen. "We willen onszelf neerzetten als content creators en daarmee jongeren inspireren om hun ding te doen”, aldus Ruben. "Onze manier van vertellen is filmisch en persoonlijk. We zijn storytellers”, vult Esmee aan.

Delfstblauw tegeltje
In de video’s van Yacks zijn jongeren te zien die hun droom waarmaken en geloven in hun eigen talent. Zij vertellen over het pad dat ze hebben bewandeld en wat ze heeft gedreven om te bereiken waar ze nu zijn. Aan het eind van ieder filmpje krijgt de geïnterviewde een Delftsblauw tegeltje, waarop hij zijn motto of advies zet. Dit tegeltje geeft hij dan weer door aan de volgende kandidaat, die hij zelf aanwijst.

De taakverdeling bij het maken van de video’s wisselt per keer. "We bekijken per project wie de meeste raakvlakken heeft met de kandidaat en dus het beste het interview kan afnemen”, zegt Ruben. "We vinden het persoonlijke verhaal en diepgang belangrijk en dat krijg je het beste als je raakvlakken hebt met iemand”, vult Esmee aan.

Paradepaardje
De vier studenten richten het bedrijfje op voor een opdracht van de opleiding. Inmiddels lopen ze er ook stage. Stagelopen in je eigen bedrijf, dat was nog niet zo vanzelfsprekend. "Daar zaten heel veel commissies tussen”, lacht Esmee. "En een heel grote shout out naar onze docent Roy Mevissen, die zich hiervoor heeft hardgemaakt”, zegt Ruben. "Wat wij nu doen was nog niet erkend, maar we zijn inmiddels wel het paradepaardje van de Fontys Hogeschool Journalistiek”, zegt Geeske. "We laten zien dat je echt je eigen route kunt kiezen binnen je studie.”

Nog een reden om blij te zijn met de hulp van docent Roy Mevissen, is vanwege zijn contacten bij Paaspop. "Roy kent de persoon die over het beeldmateriaal op Paaspop gaat, Stan Gordijn, en heeft ons voorgesteld. Stan was blij met onze hulp. Hij werkte al samen met mbo-studenten die goed kunnen filmen, maar vond het fijn dat wij konden zorgen voor meer aansturing op journalistiek gebied”, vertelt Ruben.

Uitleven
Over Paaspop is Esmee heel duidelijk: "Het waren zieke dagen. Met maar een paar uurtjes slaap per nacht gingen we elke dag aan de slag. Het was iets totaal anders dan we daarvoor hadden gedaan. We moesten vooral mensen aansturen, controleren en waren minder met de beelden zelf bezig.” Het was volgens Ruben wel belangrijk voor ze dat ze er hun ‘Yacks-draai' aan konden geven. "Ze zochten vanuit Paaspop naar een creatievere manier omgang met beeldmateriaal. Dus we mochten ons uitleven.” Ook voor Yacks heel gunstig, want naast het aansturen konden ze ook weer filmpjes opnemen voor hun eigen site.

Een ander zwaar maar leerzaam project was het maken van vijftien video’s voor E52, een journalistiek platform in Eindhoven. Het werden er alleen iets meer dan vijftien. "De boodschap was ‘maak video-content die aantrekkelijk is en iets vertelt over de belangrijkste mensen uit de Brainportregio”’, vertelt Geeske. "In een maand tijd zouden we eigenlijk vijftien filmpjes maken, dit zijn er 27 geworden. We kennen Eindhoven nu van binnen en buiten. We vlogen van locatie naar locatie”, vertelt Esmee.

Yacks-stijl
Ze hebben het druk en nemen zo veel mogelijk opdrachten aan. Belangrijk daarbij is wel dat ze de ‘Yacks-stijl’ kunnen toepassen. “Inmiddels komen opdrachtgevers naar ons toe, wat super leuk is”, vertelt Esmee.

Op 6 juni is hun laatste stagedag. De opdrachtgevers die ze tijdens de stageperiode hadden, gaan hen beoordelen. Daarna willen ze graag verder met Yacks. Ruben: "We hopen daar dan ons geld mee te kunnen verdienen.”

Knetterhard vallen
Wat zouden ze een volgende groep studenten aanraden, als die voor de keuze staat tussen stage lopen binnen een eigen bedrijf of bij een bestaand bedrijf? "Binnen je eigen bedrijf”, zegt Geeske. "We hebben nu zo veel geleerd op gebied van video, redactiewerk en communiceren.” Esmee vult aan: “Wanneer je op stage gaat, zijn er een hoop mensen boven jou die fouten van je kunnen opvangen. Wij vallen gewoon knetterhard bij een fout.”

Yacks heeft al aardig wat producties op zijn naam staan. Maar als ze mogen wegdromen, hebben ze nog iets groots voor ogen: “We zouden graag een movement worden”, zegt Ruben vol trots. De rest lacht een beetje. “Ja het is wel zo. Dat we een merk zijn, met eigen evenementen en festivals.” [Renée de Kruif]

Benieuw naar werk van Yacks? Bekijk dan hun video’s op de site yacks.nl.

Op de eerste foto is te zien vlnr: Ruben, Edita, Geeske en Esmee