Veghel,
maart

Studenten balen van sluiting pabo in Veghel

Jammer, maar begrijpelijk. Heel vervelend. Heftig. Zomaar wat reacties op de plannen om de deuren van de locatie van Fontys Hogeschool Kind en Educatie in Veghel te sluiten.

Een kleine week geleden kregen studenten van de opleiding tot leraar basisonderwijs te horen dat ze op een andere locatie terecht zullen komen. Als het even kan na de zomer van 2023. Reden? Het teruglopende aantal studenten en de onzekere beschikbaarheid van het schoolgebouw aan De Muntelaar.

Voor huidige studenten die de opleiding in Veghel volgen wordt gekeken naar alternatieve locaties in Den Bosch, Eindhoven, Tilburg of Venlo. Maar er wordt ook met hen gesproken over andere mogelijkheden.

“We gaan met studenten in gesprek over wat zij willen”, zegt locatieleider Frans Koevoets. “Daarbij hoort ook het onderzoeken van de mogelijkheid om op een andere plek in Veghel de studie af te maken.”

Naar die ‘andere plek’ wordt volgens Koevoets nog niet gezocht. Daar is het te vroeg voor. “We gaan eerst alles goed in beeld brengen. Er is geen directe haast. In principe mogen studenten hier blijven zolang het kan, maar ze mogen ook nu al naar een andere locatie.” [Tekst gaat verder onder foto's]

Voor die laatste optie zal student Toon in ieder geval niet kiezen. Hij wil zo lang mogelijk in Veghel blijven. “Heel jammer dat de boel hier sluit. Ik hoop dat er iets geregeld kan worden.”

Hetzelfde geldt voor Vincent. “Mijn eerste reactie op het nieuws? Heftig, hoe nu verder. Inmiddels is het een beetje ingedaald en hebben we te horen gekregen dat er wordt gekeken naar mogelijkheden om de studie in Veghel af te maken. We hebben maar een lokaal nodig, dat moet te doen zijn.”

Verwarrend
Ook Jay hoopt dat hij met de rest van zijn studiegenoten in Veghel kan blijven. “Het is allemaal een beetje verwarrend. Een naaiend gevoel. Alsof je een dolk in je rug krijgt. Je kiest voor een school en hoort een jaar later dat de locatie wordt gesloten.”

Fontys VeghelJay koos net als Jade met een reden voor deze locatie. Vanwege de kleinschaligheid. Het huiskamergevoel. Een plek waar je echt jezelf kan zijn. Jade: “Als we niet in Veghel kunnen blijven, ga ik naar Den Bosch. Ook daar is het redelijk kleinschalig.”

Leraren
Medewerkers die op de locatie in Veghel werken, behouden hun baan maar zullen wel overgeplaatst worden. Dat geldt dus ook voor Pim Staals, die hier nu drie jaar zit. Hoe jammer hij het ook vindt, hij begrijpt de keuze van Fontys.

“Ik snap het. Heel goed zelfs, maar het blijft vervelend. Ik geef af en toe al les in andere steden en hoop naar Eindhoven te kunnen bij de verhuizing. Dat heeft vooral te maken met mijn privésituatie. Ik word in september vader.” [Karen Luiken]