januari

Studenten balen van duurder geworden treintickets

Alsof we nog niet genoeg betalen. Zo denken veel buitenlandse studenten die in Venlo studeren over de prijsstijging van de NS. Treintickets zijn sinds 1 januari duurder geworden.

Sommige studenten hebben het al gemerkt, andere niet. Maar de ticketprijzen van de NS zijn sinds de jaarwisseling duurder geworden. Vanwege stijgende lonen van NS-personeel en treinonderhoud, maar ook vanwege investeringen en energiekosten. Gemiddeld betaalt de reiziger zo’n 4,3 procent meer.

Nederlandse studenten die in Nederland wonen, hebben recht op een studenten-OV en zullen niks (of in ieder geval weinig) van de prijsstijging merken. Maar studenten die in Duitsland verblijven en met de trein reizen, hebben er wel last van. Neem bijvoorbeeld Manae, Fadila, Yasmin en Kelthoum. Zij betalen sinds 1 januari een paar euro per maand meer dan voorheen.

“We betalen nu 65 euro per maand. Het was al te duur, maar nu alleen nog maar meer. Zeker omdat treinen bijna nooit op tijd komen en regelmatig uitvallen. We moeten vaak een bus pakken als alternatief”, zeggen de Marketing Management-studenten. “Fontys heeft het laatst gehad over semestertickets voor Duitse studenten. Hopelijk komen die er snel, want het zou veel schelen.” [tekst gaat verder onder de afbeelding]

Student Rafael woont in Düsseldorf en betaalde voor de jaarwisseling maandelijks zo’n 60 euro per maand om naar school te kunnen reizen. Nu komt daar een paar euro bovenop. “Maar hoeveel het precies is, weet ik niet”, zegt hij. “Ik had niet eens door dat de kaartjes duurder zijn geworden. Ik betaal de rekeningen van NS een keer per maand en de eerstvolgende rekening komt pas eind januari binnen.”

Rafael vindt het niet terecht dat de NS de prijzen heeft verhoogd. “Als je je bedenkt dat ik vandaag drie verschillende treinen heb moeten nemen en er meer dan twee uur over heb gedaan om hier te komen, vind ik niet dat het ’t waard is.”

Paar tientjes
De uit Bulgarije afkomstige Victoria volgt in Venlo de studie Marketing Management. Ze woont in Eindhoven en heeft dus eigenlijk recht op een studenten-OV, maar vanwege verschillende omstandigheden doet ze het nu al een tijdje zonder. “Het is een rotzooi”, zegt ze over haar situatie.

“Ik heb een abonnement met 40 procent korting, maar ook dat is duurder geworden. Voor een rit van Eindhoven naar Venlo scheelt het een euro. Die maak ik twee keer per dag, vijf dagen per week. Reken op tien euro per week extra, oftewel veertig tot vijftig euro per maand.”

Buskaartjes komen daar ook nog bij, aangezien het station van Venlo niet bepaald dicht bij de Fontyslocatie ligt. “Ik heb financiële hulp van mijn ouders nodig, anders red ik het niet”, vervolgt Victoria, die zich door de duurder wordende kosten niet laat tegenhouden de studie in Venlo te blijven volgen. “Ik wil een opleiding doen die ik leuk vind en in Eindhoven zit nou eenmaal geen marketingopleiding.”

Benzinekosten
Hetzelfde geldt voor Jessy, ook een Marketing Management-student. Zij doet er dagelijks twee uur over om van Hagen naar Venlo te reizen. En vervolgens ook weer twee uur over de terugreis. "Voor mij zijn de kosten met een paar euro omhooggegaan. Ik heb eraan gedacht om de trein in te ruilen voor een auto, maar benzinekosten zijn ook erg hoog.”  [Karen Luiken]