Tilburg,
september

Studenten ACI gaan internationaal ‘toekomst vormgeven’

Subsidie voor project Foresight

Studenten van Fontys gaan samen met studenten uit Turkije, Hongarije, België en Spanje toekomstgericht onderzoek doen. Ze maken toekomstscenario's voor zeven door de Europese Unie benoemde ‘uitdagingen’ op het gebied van bijvoorbeeld duurzame voeding en klimaat.

Het programma Erasmus+, dat Europese samenwerking stimuleert, heeft de subsidie-aanvraag voor het project Foresight gehonoreerd. Het gaat om bijna 400.000 euro. Vanuit Fontys is  de Academy for Creative Industries (ACI) de initiatiefnemer. Met het geld gaan ACI en de buitenlandse universiteiten een onderwijsmodule opzetten waarin toekomstgericht onderzoek centraal staat.

Docent Christianne Heselmans van ACI is een van de kartrekkers. Zij won begin dit schooljaar nog de Fontys Denk Groter Prijs samen met haar collega Linda Hofmans. Zij ontwikkelden voor het lectoraat Futures research and trendwatching de ‘preferable future-methodiek’, die nu wordt ingezet voor Forsight.

Die methodiek helpt om de toekomst zelf vorm te geven. In een eerder interview met Bron zei Heselmans: “Trendwatching gebeurt traditioneel Christianne Heselmans (links) en Linda Hofmansvan nu naar straks; op basis van de feiten en gebeurtenissen in het heden maak je verkenningen. Het gaat dan vooral om wat er straks gebeurt, niet zozeer om wat jij wílt dat er gebeurt. Wij draaien het om en voegen er waarden aan toe: vanuit een gewenst perspectief straks kijken we wat we in het heden kunnen doen.”

Als uitgangspunt dienen de Grand Societal Challenges, zeven door de Europese Unie geformuleerde speerpunten op het gebied van onder meer gezondheid, duurzame voeding, energie, klimaat en veiligheid. “Uitdagingen op de lange termijn waar onze studenten mee te maken krijgen”, aldus Heselmans. Dat ACI-studenten daarvoor gaan samenwerken met studenten uit andere Europese landen heeft volgens haar een grote meerwaarde: “We moeten het samen doen. Daarom is het goed als studenten kennis maken met culturen die verder van ze afstaan.”

Komend jaar werken de partneruniversiteiten samen aan de vormgeving van zowel Foresight als een bijbehorende tool om de future consciousness van de studenten te meten. Najaar 2019 start een pilot, waarna een evaluatie volgt. Voor de definitieve start van de onderwijsmodule, medio 2021, is een evenement gepland. Dan wordt ook een open source kennisplatform gelanceerd.

Tijdens de module gaan de studenten in de verschillende landen gedurende ongeveer zeven weken aan de slag met het bepalen van hun preferable futures rondom één issue. Ze starten op eigen locatie en hebben virtueel contact. Na ongeveer drie weken komen ze samen om een schets te maken van de gewenste toekomstbeelden en de eerste stappen ernaar toe te zetten. [Petra Merkx]