door Marten van de Wier,
maart

Student Myrte gekozen in Oisterwijk

De uitslag: grote verschillen tussen Fontys-steden

Myrte Hesselberth is met voorkeursstemmen gekozen in de gemeenteraad van Oisterwijk. De eerstejaars Sportcommunicatie bij Fontys haalde bij de verkiezingen ruim 230 stemmen binnen, genoeg voor een van de vijf zetels van haar partij PrO.

De dag na de verkiezingen is het feest bij de winnaars, en likken de verliezers hun wonden. Voor Hesselberth was het extra spannend, want zonder Myrte Hesselberth.voorkeursstemmen zou ze als nummer 6 net buiten de boot gevallen zijn. “Ik was heel erg verrast”, zegt ze. “Ik denk dat het komt omdat ik jong en vrouw ben, en dat veel jongeren op mij hebben gestemd.” Bron interviewde Hesselberth eerder tijdens de campagne.

'Onwijs blij'
Voor Saskia Lammers, nummer twee voor GroenLinks in Eindhoven, was wel duidelijk dat ze in de raad zou komen. Lammers is teamleider marketing, projecten & impresariaat bij Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg, en zat de afgelopen periode ook al in de Eindhovense raad. Dat haar partij van vier naar zeven zetels zou groeien, had ze niet durven dromen.

“Ik word hier onwijs blij van. Ik denk dat het klimaatprobleem eindelijk echt op de radar staat bij veel mensen”, zegt ze. Dat haar partij het ook landelijk erg goed deed, verhoogde de feestvreugde. De verkiezingsavond werd een latertje. “We zijn de kroeg uitgeveegd. Ik ben pas net wakker”, klinkt het hees.

Saskia Lammers.In Eindhoven is de VVD aan zet bij de coalitievorming. Die partij krijgt ook zeven zetels, maar kreeg net wat meer stemmen. “Vier jaar geleden hebben we in het college ook met de VVD samengewerkt”, zegt Lammers. Of dat nu ook weer gaat lukken, durft ze nog niet te zeggen. In Oisterwijk heeft Hesselberth goede hoop: ook haar partij werd tweede, na Partij Gemeente Belangen. “Dat is de partij hier waarmee wij het beste door een deur kunnen.”

Wie de grote Fontys-steden vergelijkt, ziet dat die volstrekt verschillend hebben gestemd. In Eindhoven was het feest voor VVD en GroenLinks. Elders wonnen de lokalen, net zoals in veel gemeenten in Nederland.

Lijst Smolders
In Tilburg werd Lijst Smolders de grootste, op de voet gevolgd door D66. In Venlo en Sittard deed het CDA het opvallend goed, maar EENLokaal was net iets groter in Venlo. GOB won in Sittard-Geleen. De PVV van Wilders doet zijn intrede in Venlo (4 zetels) en Sittard-Geleen (3). Ook nieuwkomer 50-Plus krijgt in alle vier de raden één of enkele zetels.

Zouden we - voor de lol - de vier steden op een hoop gooien voor een fictieve Fontys-gemeenteraad (met 160 zetels), zou het CDA daarin met 24 zetels de grootste zijn. VVD en GroenLinks volgen op een gedeelde tweede plaats met 20. Tenzij we de lokale partijen bij elkaar optellen: die zouden samen namelijk 27 zetels hebben.

Hoeveel (en wat) er gestemd is bij het pop-up stembureau op Fontys-campus Rachelsmolen in Eindhoven wordt waarschijnlijk vrijdag bekend.