oktober

Strijd om ICT-studenten steeds feller

Aanstormende ict’ers hebben de werkgevers voor het uitkiezen. Bedrijven zitten zo verlegen om werknemers dat veelbelovende studenten nog tijdens hun studie worden benaderd voor werk. En die strijd om ICT-studenten wordt alleen maar feller.

Bij Fontys Hogeschool ICT in Eindhoven en Tilburg merken ze de gevolgen van de krapte op de arbeidsmarkt. Niet alleen is er bij de opleidingen al langer een grote vraag naar docenten, ook aan studenten wordt steeds meer en harder getrokken.

Martijn Ruissen, docent FHICTMartijn Ruissen, docent van Fontys Hogeschool ICT in Eindhoven, merkt dat recruiters steeds brutaler en agressiever te werk gaan. “Derde- en vierdejaarsstudenten worden via LinkedIn soms wel twee tot drie keer per week benaderd voor werk. En daar zitten heel aanlokkelijke voorstellen tussen.”

Ruissen adviseert zijn studenten altijd om de opleiding af te maken. “Die aanbiedingen klinken heel mooi, maar je zit uiteindelijk wel zonder bachelor-papiertje. Op de lange termijn is dat niet gunstig.”

Stageplekken voor het oprapen
Het voordeel van de schreeuwende vraag naar ict’ers is dat de stageplekken voor het oprapen liggen. Dat merkte vierdejaarsstudent Marieke toen zij via LinkedIn een oproep deed voor een stageplek. “Ik ben door meer dan twintig bedrijven benaderd die mij allemaal wilden hebben.”

Marieke VrenckenDe keus van Marieke viel uiteindelijk op Van Lanschot Kempen, een groot bedrijf in het bankwezen. “Daar kon ik echt met een concreet project aan de slag, dat gaf voor mij de doorslag.”

Inmiddels is Marieke twee maanden bezig en het bevalt haar heel goed. “Ze hebben al gevraagd of ik wil blijven na mijn afstuderen en dat zie ik best zitten. Maar die keus hoef ik nu nog niet te maken. Ik heb straks nog veel meer opties, dus dat vergoot mijn onderhandelingsruimte.”

Ook derdejaarsstudent Ruben had de bedrijven voor het uitkiezen voor zijn eerste stage. “Ik heb na een aantal gesprekken bij verschillende bedrijven gekozen voor Peercode, een ict-bedrijf dat zich focust op medische producten.”

Focus op studie
RubenRuben heeft al de nodige ervaring met recruiters op LinkedIn. “Het stikt ervan. Ik heb al heel wat aanbiedingen afgewezen, maar ze blijven maar komen. Ik wil eerst mijn studie afmaken en daarna een werkplek vinden waar ik mezelf kan doorontwikkelen. Dat vind ik belangrijk, dus daar ligt mijn focus.”

Volgens docent Ruissen gebeurt het steeds vaker dat ict-studenten voortijdig de opleiding verlaten, maar valt het bij Fontys nog reuze mee. “Wij hebben een redelijk gezond partnernetwerk ontwikkeld van bedrijven die stageplekken aanbieden. Er is wederzijds vertrouwen, dat scheelt.”

Dat neemt volgens hem niet weg dat ict-studenten en alumni zeer gewild zijn en dat ze daar momenteel ook de vruchten van plukken.

Lease-auto
Oud-student Ferry Jongmans kan daarover meepraten. Meteen na zijn afstudeerstage bij Schouw Informatisering in Etten-Leur kon hij een mooi contract tekenen bij dat bedrijf.

Ferry Jongmans“Ze boden mij meteen een lease-auto, maar die had ik op dat moment niet nodig en dus heb ik onderhandeld voor extra salaris.” Inmiddels is het bedrijf overgenomen door de Amerikaanse softwareleverancier Aptean en heeft Ferry promotie gemaakt.

“Die lease-auto heb ik afgelopen weekend alsnog gekregen, een Polestar 2. Een heel aardige auto mag ik wel zeggen, en dat met behoud van mijn volledige salaris. Het is duidelijk dat ik de juiste studierichting heb gekozen.”

Toch waarschuwt Ferry ict-studenten om zich niet blind te staren op mooie lease-auto’s en andere leuke extra’s. “Kijk vooral naar wat je zelf leuk vindt om te doen en ga daar achteraan. Uiteindelijk zit je een groot deel van de dag op je werk, het is dan wel fijn als je iets doet wat je leuk vindt en waar je energie van krijgt.” [Ivo van der Hoeven]