oktober
2021

Hogeschool ICT zit te springen om docenten

Fontys Hogeschool ICT heeft per direct vijftig docenten nodig en het valt niet mee die te vinden. De concurrentie met het bedrijfsleven is groot. Toch leverde een artikel in Eindhovens Dagblad vandaag meteen enkele tientallen reacties op, zegt Sandra Verhoeven.

Er is al langer een grote vraag naar docenten bij Fontys Hogeschool ICT (FHICT), maar dit jaar is die extra groot. De studentenpopulatie is afgelopen tien jaar verdubbeld naar ongeveer 4.200, bij de opleidingen in zowel Eindhoven als Tilburg.

Daarnaast is er in het bedrijfsleven een grote vraag naar IT’ers. Zij kiezen daarom makkelijker voor een commerciële baan; het verdient vaak Sandra Verhoevenbeter.

Vrijheid en vakanties
“Toch vraag ik me af of het verschil nu echt zo groot is”, zegt Sandra Verhoeven. Zij maakte zelf de overstap van het bedrijfsleven naar Fontys en ziet ook grote voordelen: “De vrijheid, niet van negen tot vijf achter je bureau hoeven zitten, de vakanties. Daarbij wilde ik ook graag iets bijdragen aan de maatschappij.”

Volgens Verhoeven moeten mensen ook af van het ouderwetse idee dat de docent de hele dag vanachter zijn beamer staat te vertellen. “De huidige docent heeft veel meer een coachende rol.”

Veel reacties
Behalve docent bij ICT & Media Design is Verhoeven ook teamleider marketing en communicatie bij FHICT. Vanuit die rol belde ze Eindhovens Dagblad en die bracht vandaag een artikel over het tekort aan docenten bij het instituut.

“Dat heeft voor mij meteen al 27 reacties op mijn Linkedin-pagina opgeleverd en ik hoorde van onze HR-manager dat zij ook al verschillende reactie kreeg.” Voorlopig gaat het instituut door met campagne voeren om meer docenten te werven.

Tot de vacatures zijn vervuld vangen de docenten het tekort aan collega’s nu op door extra uren te maken. “We zijn weliswaar een grote hogeschool geworden, maar wat dat betreft is er veel betrokkenheid”, aldus Verhoeven. [Petra Merkx]

Hidde van Erp
October
2021