Tilburg,
december

Steun onderwijsstaking neemt af

Leerkrachten staken vandaag opnieuw voor hogere salarissen en minder werkdruk. Musea en attracties spelen er op in door extra activiteiten aan te bieden. En een extra dag ‘sneeuwvrij’ zal veel kinderen best bevallen. De steun van ouders is dit keer wel een stuk lager dan bij de vorige staking op 5 oktober. Fontys-student Marit Haens vindt dat staken nog steeds nodig is.

Vergeleken met de eerdere stakingsdag vinden meer ouders nu dat hun kinderen niet de dupe mogen zijn van de acties. Daarnaast steunen ouders de actievoerende leerkrachten vooral op het punt van werkdruk, meer dan de looneisen waarvoor ook gestaakt wordt. Dat blijkt uit een peiling van het Informatiepunt Ouders & Onderwijs onder ruim 600 ouders.

Pabo-student Marit Haens kan dit wel begrijpen. Toch is zij vandaag weer gaan staken, net als op 5 oktober. “Ik ga vandaag mee staken in Tilburg op het Koningsplein. Mijn stageschool is vandaag dicht en collega's gaan ook mee staken.”

Vervolgstakingen
Uit het onderzoek blijkt dat in oktober meer dan 80 procent van de ouders de stakingsdag steunde, nu is dat nog geen 50 procent. De werkdruk vinden ouders nog steeds een betere reden voor de staking dan het salaris. Waar in oktober nog 76 procent van de ouders de eis voor een hoger salaris een goede reden voor de staking vond, is dat nu nog 44 procent. Voor het nieuwe jaar zijn (regionale) vervolgstakingen aangekondigd. Deze kunnen rekenen op steun van de minderheid van de ouders (45%).

Volgens Ouders & Onderwijs ondervinden 7 op de 10 ouders last van de staking. Ze moeten afspraken verzetten, vrij nemen of opvang regelen voor hun kind. "Ik heb de eerste twee staakmomenten gesteund, maar vind wel dat het nu even klaar mag zijn. De kinderen worden hier uiteindelijk de dupe van doordat zij die dagen geen les krijgen. En als ouder kun je niet eindeloos vrij blijven nemen”, aldus een ouder op de website van Ouders & Onderwijs.

Staken legitiem
Marit heeft begrip voor de ouders, maar vindt toch dat staken legitiem is. “Ik snap dat het niet prettig is dat je kind weer een lesdag mist en je opvang moet regelen. Maar de werkdruk is hoog voor leerkrachten in het basisonderwijs en we doen het ook juist voor de leerlingen. Dat zij alle aandacht en begeleiding krijgen die zij verdienen. Wat salaris betreft, vind ik het nog steeds niet eerlijk in verhouding tot het salaris van docenten in het middelbaar onderwijs.”

Op social media is de te zien dat ouders of de degenen die de kinderen opvangen massaal op stap zijn. Naar musea, attracties of bijvoorbeeld het tuincentrum. Die spelen handig in op de staking door extra programma’s aan te bieden of korting te geven, bijvoorbeeld op een middagje schaatsen. Ook foto’s van kinderen in de sneeuw worden gretig gedeeld. 'Heerlijk zo'n extra dagje sneeuw voor de kinderen', twittert bijvoorbeeld een moeder (zie foto). [Petra Merkx]

Lees ook het artikel dat Bron eerder had met Marit en Emmily Rietman: "Het gaat om onze toekomst".